تریبون یادداشت

پزشکان سیاسی و خلط مبحث صنف و سیاست

سیاستمدار حرفه ای کسی است که بتواند میان سیاست و صنف و فرهنگ و… تفکیک مناسب ایجاد کند.

سیاستمدار پروفشنال کسی است که برای تقویت و ارتقای جایگاهی که در آن قرار دارد، متعهدانه بر اجرای وظایف اصلی و مدون آن جایگاه تمرکز کند و از گره زدن منابع قدرت به همدیگر و قلب هویت سازمان خود پرهیز کند.

تنها یک سیاستمدار غیر حرفه ای و سیاستزده است که به منابع قدرت متفاوت و بعضا متناقض بعنوان ابزار و جایگاهی برای ارتقای تنها یک هدف سیاسی صرف نگاه میکند و نمیتواند میان سازمان صنفی و سیاسی تفکیک عملکردی ایجاد کند.

شور انتخابات نظام پزشکی به اوج خود میرسد. حواسمان به کسانی که توانایی تفکیک امور صنفی جامعه پزشکی با امور سیاسی عام جامعه را ندارند باشد.

ورود پزشکان فعال سیاسی به بحث انتخابات صنفی نظام پزشکی به صفت حقیقی، با ورود نگاه سیاسی خاص در عرصه صنفی متفاوت است. اکثر جامعه پزشکی در انتخابات نظام پزشکی نگاهی مطالبه گرانه و اصلاح طلبانه دارند، لیکن موضوع ورود زد و بند های سیاسی در فضاهای صنفی، یک آفت بزرگ برای پیشبرد دغدغه های صنفی است. وقتی در جایگاه یک فعال صنفی نشستیم باید تمام نیرو و نگاهمان در جهت منافع صنفی باشد. اگر چنین شود، سابقه فعالیت سیاسی و تشکیلاتی بعنوان یک نقطه قوت برای یک کاندیداست چون نشاندهنده تجربه فعالیت جمعی و مدیریتی اوست. اما زمانی که خط کشی ها و رقابتها در انتخابات صنفی بر مبنای همان خط کشی ها و منافع سیاسی و حزبی تنظیم گردد، یعنی اشکالی وجود دارد، یعنی افراد نتوانسته اند از مرزهای سیاسی خود به سمت منافع مشترک صنفی جامعه هدف حرکت نمایند و میخواهند امور صنفی را در بستر سیاسی و حزبی خود و گروهشان به عاریه بگیرند.

به سیاستمداران غرق در ایدئولوژی های صرفا سیاسی رای ندهیم.
برای نظام پزشکی نیاز به افراد باتجربه ای داریم که در هر جایگاه و سازمانی که قرار گرفته اند به هویت و وظایف آن سازمان متعهد بوده اند.

درباره نویسنده

داود روشنی

دکتر داود روشنی
متخصص طب اورژانس

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7