یادداشت

بدعت در القاب و عناوین و مدارک در گام اول دوره تکمیلی کلینیکال پاتولوژی

امضا محفوظ

نظرات نویسندگان مهمان لزوما بازتاب دهنده نگاه صدای پزشکان نیست

بعد از حدود دو ماه اعتراض متخصصین و دستیاران پاتولوژی به برگزاری کارشناسی نشده دوره تکمیلی”کلینیکال پاتولوژی” برای دانش آموختگان علوم پایه و با وجود نامه وزیر محترم بهداشت و درمان و اموزش پزشکی در خصوص لزوم بررسی ابعاد مختلف این دوره اموزشی و تعیین محدوده سه ماهه کارشناسی, در کمال ناباوری خبر برگزاری امتحان ورودی در آخر هفته جاری به گوش میرسد. در متن خبر در سایت معاونت فرهنگی دانشجویان وزارت بهداشت امده است” اولین دوره تکمیلی تخصصی(فلوشیپ) علوم آزمایشگاهی در تاریخ ۵ مرداد برگزار میگردد”. در این راستا نکاتی قابل تامل مطرح است:
۱_بر اساس تعاریف آکادمیک دوره فلوشیپ به عنوان دوره ای است که یک دندانپزشک یا پزشک پس از گذراندن دوره تخصصی(رزیدنتی), در ان شرکت میکند. بر این اساس این بدعت در القاب و عناوین و مدرکی که در تعاریف جهانی نمیگنجد ,زمینه علمی و قابل دفاع خواهد داشت؟
۲-بر اساس عنوان یاد شده ,کدامیک از شرکت کنندگان علوم پایه این آزمون مدرک “علوم آزمایشگاهی” دارند؟
۳_از آنجاییکه کوریکولوم مشخصی برای این دوره وحود ندارد, مشخص نیست که اساتید این دانش اموختگان برای اموزش دروس “بالینی” چه کسانی هستند و چه برنامه اموزشی و کدام رفرانس علمی قرار است تدریس شود؟ علت این عملکرد عجولانه چیست؟
۴_این افراد مدرک “کلینیکال پاتولوژی” را بدون گذراندن دوره پزشکی و تخصص و بدون تعهد دوره طرح(برخلاف دستیاران پاتولوژی) دریافت مینمایند, ایا این مسیله با عدالت مغایر نمیباشد؟
متخصصان و دستیاران پاتولوژی طی این مدت تلاش نمودند تا ابهامات و مغایرات برگزاری این ازمون را به طرق مختلف توضیح دهند.نامه های جناب اقای دکتر نوبخت رییس کمیسیون بهداشت مجلس مبنی بر نیاز به کارشناسی و اصلاح قانون در این زمینه و همچنین نامه اقای دکتر زالی رییس نظام پزشکی کشور و تعداد زیادی از نماینده های مجلس شورای اسلامی و انجمن های مختلف گروههای پزشکی گواه این قضیه هستند.
اما به راستی به جز رفتار قهرامیز, برخورد شدید انضباطی , تعلیق و محرومیت از امتحان ارتقا و قطع حقوق دستیاران , واکنشی به حقایق مطرح شده از جانب مسولان دیده شد؟

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7