متخصصین

بیانیه تجمع متخصصان بیهوشی روبروی مجلس

بسمه تعالى

بیانیه تجمع

رسول اکرم صلى الله علیه وآله: من أخذ للمظلوم من الظالم کان معى فى الجنه مصاحبا؛

 هر کس داد مظلوم را از ظالم بگیرد، در بهشت با من یار و همنشین باشد.

متخصصین بیهوشی کشور از ابتدای طرح تحول سلامت از پیشگامان همراهی با این طرح بوده اند.

اگر هر کدام از همکاران گروههای تخصصی موازی که بیماری درای سی یو دارند، شب را آسوده سر بر بالین میگذارند به واسطه اطمینان از حضور صددرصدی متخصص بیهوشی در بخش مراقبتهای ویژه است.

در اتاقهای عمل، بیماران با اعتماد به متخصصین بیهوشی تمامیت حیات خود را بدست ایشان میسپارند و جراحان محترم با آسودگی منبعث از همین اعتماد به جراحی میپردازند.

در پرمخاطره ترین لحظات همواره حضور یک متخصص بیهوشی بر بالین بیمار آرامش بخش گروه و به نوعی فصل الخطاب برون رفت از شرایط بحرانی است.

“در طی سالیان متمادی و بویژه سال گذشته این گروه خدمتگزار از جامعه پزشکی مورد بی مهری های زیاد از جانب مسئولین نظام سلامت قرار گرفته است. از جمله این اقدامات، بالینی ندانستن این رشته میباشد که ریشه در سالهای دور دارد. این در حالیست که نزد شرکتهای بیمه گر در کنار چند رشته تخصصی بالینی دیگر به عنوان پر مخاطره ترین رشته ها شناخته شده و بالاترین حق بیمه را دارد.

در آخرین قسمت اجرا شده از سناریوی تضعیف رشته بیهوشی، برخی مسئولین وزارت بهداشت در حرکتی کاملا غیر کارشناسی و تماما سلیقه ای اقدام به کاهش تعرفه های گروه بیهوشی نموده اند. اقدامی که اگر چه برخی گروههای تخصصی دیگر را نیز از قلم نیانداخته ولی بیشترین جرح و تعدیل أن متوجه همکاران ما در جامعه بیهوشی شده است.

در طی هشت ماه اخیر انجمن بیهوشی ایران، به عنوان تیم مذاکره کننده، ده ها عنوان جلسه بحث و رایزنی با مسئولین ذیربط و نیز ارگانها و نمایندگان محترم مجلس داشته اند و در تمامی جلسات با ذکر ادله منطقی و کارشناسانه سعی در رفع این معضل داشته اند. بارها در مقاطع مختلفی از جمله انتخابات ریاست جمهوری و انتخابات نظام پزشکی به جهت آرام نگاه داشتن جو عمومی قولهای شفاهی مبنی بر اصلاح وضع پیش امده داده شده که هیچکدام جامه عمل نپوشیده اند تا به جایی که در ویراست سوم از کتاب ارزش خدمات سلامت تا پنجاه درصد از تمام تعرفه های بیهوشی کاسته شده و به صورت تحیر برانگیزی برای بیهوشی برخی اقدامات جراحی که امکان انجام بدون بیهوشی بیمار میسر نیست کد با پایه ی صفر در نظر گرفته شده است. متاسفانه علیرغم تمام رایزنی ها دستوراکید بر اجرایی شدن آن داده شده است.

اقدامات جمعی و گهگاه پراکنده ای، در مقابل این ظلم و بیعدالتی اعمال شده بر جامعه بیهوشی، صورت گرفت. اما متاسفانه به جای گوش شنوای مسئولین، برخی جریانات آنرا به پولپرستی و نگاه صرفا مادی این گروه نسبت دانند و سعی نمودند تا بار دیگر توده ی مردم و بیماران را در مقابل پزشکان قرار دهند تا اینکه در حرکتی کاملا منسجم همکاران متخصص بیهوشی در سراسر کشور دو روز از روزهای پایانی شهریور ماه را به بیهوشی رایگان برای بیماران اختصاص دادند تا ضمن نشان دادن اتحاد خود گویای این مهم نیز باشند که آنچه امروز جامعه بیهوشی نگران آن است کم توجهی، نگاه سلیقه ای، کار غیر کارشناسی و سوء نیت برخی مسئولین تاثیرگذار در امر تعرفه های پزشکی میباشد نه صرفا بعد ملادی این موضوع .

همچنین شکواییه ای مبنی بر تظلم و درخواست لغو مصوبه نیز از طرف انجمن و نیز همکاران به دیوان عدالت اداری تسلیم شده است و در حال پیگیری مراحل قانونی میباشد.

علیرغم همه آنچه رفت امروز همچنان هیچکدام از مسئولین حاضر به بیان پاسخی منطقی و کارشناسی شده در این باره نیستند. بارها درخواست مناظره کارشناسانه انجمن را بی پاسخ گذاشته اند و همچنان پشلت در های بسته سعی در اجرای همان شیوه ناصواب قبل را دارند.

“قطعا هرگونه رفتار غیر کارشناسی، سلیقه ای و غرض ورزانه از جانب مسئولان نظام سلامت، آتشی است که دود آن به چشم مردم و بیماران خواهد رفت.

جامعه بیهوشی کشور همانطور که بر بالین بدحالترین بیماران همواره امیدوارانه تلاشی میکند بر خود فرضی میداند تا احقاق کامل حقوق خود دست تلاش بر ندارد.

خواسته های متخصصین بیهوشی کشور بدین شرح است:

۱- دستور لغو اجرای مصوبه و تعلیق فوری اجرای ویرایش سوم از کتاب ارزشی خدمات سلامت تا اطلاع ثانوی

۲ – تجمیع تیم کارشناسی متشکل از انجمنهای علمی پزشکی در جهت ترجمه، تبیین و اجرای بی کم و کاست کتاب ارزش گذاری مرجع موسوم به کتاب کالیفرنیا

۳-اقدام عاجل و قطعی در بالینی دانستان رشته بیهوشی، اعلام به سازمانهای بیمه گر و الزام به اجرای آن

بار دیگر تاکید میکنیم جامعه بیهوشی کشور تا رسیدن به خواسته های به حق خود همچنان به مجاهده ادامه خواهد داد و در این راستا از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد.

باشد که مسئولین ذیربط دست از لجاجت برداشته، راه صواب پیش گیرند و در رفع این معضل همراهی کنند.

۱۶ مهر ۱۳۹۶

– متخصصین بیهوشی و مراقبتهای ویژه کشور

– کمپین مطالبه گری بیهوشی

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7