دانش آموختگان

ناامیدی پرستاران از مجلس

به گزارش صدای پزشکان ایران و به نقل از  خبرگذاری مهر، محمد شریفی مقدم در نشست خبری که به مناسبت روز پرستار برگزار شد، اظهارداشت: مشکلات، مطالبات و موانع خدمتی پرستاران، در عین حال که پیچیده و مزمن است، بنیانی بوده و این به خاطر عدم توجه به حرفه پرستاری در سالیان گذشته است.

وی از اجرای تعرفه پرستاری به عنوان مهم ترین خواسته و مطالبه پرستاران نام برد و افزود: قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در سال ۸۶ به تصویب مجلس رسیده و از آن سال تاکنون به بهانه های مختلف از اجرایی شدن آن امتناع شده است.

شریفی مقدم با عنوان این مطلب که قانون تعرفه گذاری خدمات پرستاری در برنامه ششم مصوب شده و دولت مکلف به اجرای آن است، ادامه داد: تابستان امسال پیشنهادی با اعتبار ۲۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرای این قانون ارائه دادیم که در نهایت به ۱۰۰۰ میلیارد کاهش یافت. اما همین پیشنهاد در کمیسیون اجتماعی سازمان مدیریت مورد مخالفت قرار گرفت که علت آن را نبود بودجه عنوان کردند.

قائم مقام سازمان نظام پرستاری در عین حال از موافقت کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با این پیشنهاد و ارسال آن به کمیسیون تلفیق خبر داد و افزود: متاسفانه در مذاکرات متعددی که با نمایندگان کمیسیون تلفیق داشتیم، در نهایت به نتیجه امیدوار کننده ای منتج نشد.

وی با عنوان این مطلب که در ساختار دولتی کسانی تاثیرگذار بر تصمیمات هستند که قدرت و منابع را با هم در اختیار دارند، گفت: انتظار داشتیم مجلس به عنوان نماد مردم بتواند به پرستاران به عنوان بخشی از مردم، توجه داشته باشند.

شریفی مقدم افزود: متاسفانه تخصیص اعتبارات در حوزه سلامت بر اساس لابی است و پرستاری در لایه های قدرت جایگاهی ندارد.

وی ادامه داد: ۱۰۰۰ میلیارد تومان برای اجرایی شدن سه قانون در حوزه پرستاری است که ذی نفعان آن مردم هستند. اما جای تاسف دارد که نمایندگان حوزه سلامت در مجلس به نوعی نمایندگی گروه خاصی را در وزارت بهداشت بر عهده دارند.

شریفی مقدم با تاکید بر اینکه سازمان نظام پرستاری تلاش می کند به شکلی رضایت جامعه پرستاری را فراهم کند، افزود: نمایندگان پرستاری در بالاتری سطوح رایزنی کرده اند و از این بابت، از رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس تشکر می کنیم که با پیشنهاد سازمان موافقت کرد.

وی در عین حال با عنوان این مطلب که پرستاری در لایه های قدرت آنچنان نتوانسته نفوذ کند، گفت: در دوره جدید وزارت بهداشت، باب گفتگو را با معاون پرستاری باز کرده ایم و تعامل خوبی شکل گرفته که قبلا این طور نبود، اما نکته مهم این است که مشکلات پرستاری، ساختاری و بنیادی است. یعنی نیاز دارد سایر بخش های وزارت بهداشت و همچنین دستگاه های خارج از این وزارتخانه به آنها توجه کنند.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

پاسخ بدهید

اولین نفری باشید که نظر می دهید

مرا مطلع کن از
avatar
wpDiscuz
Powered by Themes24x7