دستیاران تخصصی متخصصین

معاون آموزشی وزارت بهداشت: ورود مستقیم ۱۰ درصد متخصصان برتر پزشکی به دوره فوق تخصصی

به گزارش صدای پزشکان به نقل از خبرگزاری مهر، دکتر باقر لاریجانی با اعلام این خبر افزود: ۱۰ درصد متخصصین برتر می توانند مستقیم به دوره فوق تخصص در رشته های مورد نیاز کشور وارد شوند و این مصوبه از سی و هفتمین دوره آزمون ارتقاء رشته های تخصصی بالینی به بعد قابل اجرا است.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی به اهمیت تربیت نیروهای فوق تخصصی در نظام سلامت و نقش این نیروها در عرصه های آموزش و ارائه خدمات اشاره کرد و گفت: طبق سند برآورد نیروی انسانی، در برخی رشته ها باید تربیت نیرو با سرعت بیشتری صورت پذیرد تا نیازهای کشور در بازه های زمانی منطقی تامین شود.

وی اظهار داشت: بر این اساس پذیرش مستقیم دستیار در رشته های فوق تخصصی مورد نیاز راهکاری است که می تواند با کوتاه تر کردن دوره تحصیل ورود دانش آموختگان به عرضه آموزش و ارائه خدمات را تسریع کند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: بر اساس این مصوبه حداکثر ۱۰ درصد نفرات دارای نمره برتر در آزمون گواهینامه تخصصی با تراز کشوری محاسبه شده توسط مرکز سنجش آموزش پزشکی به تفکیک رشته پس از اتمام دوره آموزشی تخصصی، با هماهنگی معاونت های آموزشی و درمان می توانند در رشته های مورد نیاز فوق تخصصی پذیرفته شوند.

لاریجانی گفت: همچنین حداکثر ۲۰ درصد نفرات دارای نمره برتر تراز شده آزمون های ارتقاء سال های تحصیلی ما قبل آخر در رشته های تخصصی جراحی عمومی، داخلی و کودکان هر دانشگاه، با هماهنگی معاونت های آموزشی و درمان می توانند مستقیم در مقطع فوق تخصص ادامه تحصیل دهند.

وی افزود: این افراد در صورتی که ۷۵ درصد کارپوشه (log book) رشته تخصصی مربوطه شان تکمیل شده و از سوی شورای آموزشی دانشگاه محل تحصیل تائید صلاحیت حرفه ای و به دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی معرفی شوند بر اساس شیوه نامه تدوینی در رشته های مورد نیاز در سقف ظرفیت تخصیص یافته برای این گروه از داوطلبان می توانند بطور مستقیم در مقطع فوق تخصصی ادامه تحصیل دهند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه در صورت لزوم دانشگاه محل تحصیل تخصصی این گروه از افراد به منظور ادامه تحصیل در مقطع فوق تخصصی بنا به برنامه ریزی دبیرخانه شورای آموزش پزشکی و تخصصی تغییر خواهد یافت، گفت: این گروه از افراد در پایان دوره فوق تخصصی و در صورت کسب قبولی نهایی بعنوان دارنده مدرک فوق تخصصی در رشته مربوطه شناخته می شوند. این افراد در صورت علاقمندی در جریان تحصیل دوره فوق تخصصی می توانند در آزمون بورد تخصصی شرکت کنند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت خاطرنشان کرد: این گروه از دانش آموختگان برای عضویت در هیات علمی ملزم به دارا بودن دانشنامه رشته تخصصی مادر و دانشنامه رشته فوق تخصصی مربوطه هستند.

وی با اشاره به اینکه این مصوبه از سی و هفتمین دوره آزمون ارتقاء رشته های تخصصی بالینی به بعد قابل اجرا است گفت: مقررات مرتبط با انصراف، ترک تحصیل، مرخصی و … این گروه متعاقباً اعلام خواهد شد.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

پاسخ بدهید

اولین نفری باشید که نظر می دهید

مرا مطلع کن از
avatar
wpDiscuz
Powered by Themes24x7