سخگوی وزارت بهداشت در واکنش به درخواست فرزند مرحوم عباس کیارستمی برای اطلاع از فرایند درمان پدرش در ایران، گفت: بدون اینکه به این پرونده خاص اشاره کنم، میگویم که طبق قوانین و اصول اخلاقی متعدد تمام اطلاعات درمانی و اقدامات انجام شده باید به اطلاع خانواده فرد بیمار و وکیل او برسد.
به گزارش صدای پزشکان و به نقل از ایسنا، دکتر ایرج حریرچی در ادامه نشست خبری در پاسخ به سوال ایسنا، درباره درخواست بهمن کیارستمی مبنی بر اطلاع از فرایند و مراحل اولیه درمان عباس کیارستمی گفت: درباره ی پرونده آقای کیارستمی و رسیدگی قضایی به آن، مسئولیت اصلی با محکمه قضایی است که شکایت به آن انجام شده و دادگاه رسیدگی در نظام پزشکی نیز مسئول است و خود این دوستان باید اعلام نظر کنند. به هر حال ما پیگیر سلامت آقای کیارستمی در آن زمان بودیم و اقدامات متعددی هم انجام دادیم و بعد از فوت ایشان هم پیگیریهای لازم را انجام دادیم.
وی تاکید کرد: به نظر من باید دو نکته در این پرونده مورد توجه قرار گیرد؛ اول این که اطلاع رسانی در این زمینه باید از سوی مراجع مسئول بیشتر باشد تا بتوانند افکار عمومی را به خوبی توجیه کنند. نکته دوم این است که تاخیر زیاد در پیشبرد پروندههای خاص، مشکل را پیچیدهتر میکند. در عین حال ما نمیتوانیم در این زمینه اعلام نظر کنیم؛ چرا که صلاحیت آن بر عهده دستگاههای مرتبط است.
وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر این که به طور کلی در صورت درخواست خانواده ی فرد مبنی بر دریافت اطلاعات پرونده و مراحل درمان آیا باید این توضیحات به خانواده ارائه شود گفت: بدوناینکه به این پرونده خاص اشاره کنم می گویم که طبق قوانین و اصول اخلاقی متعدد تمام اطلاعات درمانی و اقدامات انجام شده باید به اطلاع خانواده فرد بیمار و وکیل او برسد.
وضعیت سلامت جنوبیها در پی بروز مشکلات آبی
سخنگوی وزارت بهداشت در ادامه صحبتهایش در پاسخ به سوالی درباره وضعیت سلامت مردم جنوب کشور به دلیل مشکلاتی که در آب آشامیدنی این مناطق وجود دارد، گفت: وقتی در یک مقطعی آب آبادان و خرمشهر دچار مشکل شد، آبهای بسته بندی در این مناطق توزیع میشد. البته همان آب هم مشکل یا بیماری شدیدی را ایجاد نمیکرد، بلکه منجر به مشکلات گوارشی میشد که خیلی شدید نبودند. بنابراین جز یک مورد در رامهرمز که عدهای دچار مسمومیت شدند، گزارشی از بروز بیماری شدید دیگری نداشتیم.
حریرچی همچنین در پاسخ به سوالی درباره تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان و بیمارستانها، گفت: تاخیر در پرداخت مطالبات پزشکان منحصر به یک دانشگاه خاص و منحصر به پزشکان نیست، بلکه شامل همه طرف قراردادها و پرسنلمان است. البته این تاخیر به دلیل تاخیر در پرداخت بیمههاست و چیز جدیدی هم نیست. به هر حال از سال ۷۴ که نظام کارانه مستقر شده، تاخیر در پرداخت مطالبات از سه ماه تا ۱۶ ماه وجود داشته و متوسط تغییرها ۹ ماه بوده است. البته ما بابت یک روز تاخیر هم شرمندهایم، اما بالاخره برخی از مشکلات مزمن هستند و باید از طریق استراتژیک رفع شوند.
وی افزود: در عین حال باید توجه کرد بسته به توان و خصوصیت بیمارستانها و دانشگاههای مختلف، رقم تاخیرها متفاوت است. هر چه بیمارستان بزرگتر و تخصصیتر میشود، قدرت مالیاش هم بیشتر میشود. در زمینه تاخیر مطالبات نمیتوانیم رقم ثابتی را مطرح کنیم، اما متوسط میزان تاخیرها با ۲۳ سال گذشته فرق چندانی ندارد. اما یک تاخیر هم از نظر ما زیاد است.
بهرهبرداری از ۴۵ بیمارستان جدید تا یک سال آتی
حریرچی در بخش دیگری از صحبتهایش درباره اقدامات عمرانی این وزارتخانه گفت: وزارت بهداشت با وجود برخی محدودیتهای مالی و با پشتیبانی دولت و مجلس در حال انجام اقدامات گسترده عمرانی به ویژه در مناطق محروم و برای فقرا و افراد با درآمد پایین و متوسط است. بر همین اساس در چند ماه اخیر ۱۶ پروژه بیمارستانی با ظرفیت ۱۴۶۳ تخت به بهرهبردرای رسید و یا آماده افتتاح است که این پروژهها ۱۴۶ هزار مترمربع زیر بنا دارند و ۷ هزار و ۳۱۵ میلیارد ریال اعتبار در آنها هزیه شده است. تا یک سال دیگر نیز ۴۵ پروژه بیمارستانی دیگر در کشور با ظرفیت ۶ هزار و ۲۳ تخت و با متراژ ۵۲۱ هزار متر مربع و با اعتبار ۳۰ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال به بهرهبرداری خواهد رسید.
وی افزود: همچنین ۱۹ کلینیک ویژه شامل کلیه امکانات سرپایی با وسعت ۲۷ هزار و ۵۹۰ متر یا افتتاح شده و یا در حال افتتاح هستند. در یک سال آینده نیز ۴۴ کلینیک ویژه شامل کلیه امکانات سرپایی با زیربنای ۱۶۳ هزار و ۴۳۸ متر مربع به بهرهبرداری میرسد. مجموعا این پروژهها ۴ هزار و ۸۷۶ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارند. ارائه خدمت در این مراکز با تعرفه دولتی تحت پوشش بیمه و در قالب نظام ارجاع است.
اصلاح تاسیسات زیربنایی ۴۰۰ بیمارستان نیازمند تامین اعتبار
حریرچی دامه داد: اقدام دیگر وزارت بهداشت اصلاح سیستم تاسیسات زیربنایی ۴۰۰ بیمارستان بالای ۱۰۰ تختخوابی کشور است که شامل ۷۰ هزار و ۲۵۰ تخت میشود و ۳ هزار و ۵۰۰ میلیارد ریال اعتبار نیاز دارد.
افتتاح ۲۱۹۹ پروژه بهداشتی تا یک سال آینده
وی هیمچنین گفت: در حوزه بهداشت نیز طی چند ماه اخیر ۲۸۲ خانه بهداشت روستایی، ۷۲ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی، ۱۹۱ محل زیست پزشک در مناطق محروم، ۹۸ پایگاه سلامت، ۶۴ مرکز جامع خدمات سلامت شهری با اعتبار ۲ هزار و ۲۳۷ میلیارد ریال به بهرهبرداری رسیده و یا در حال بهرهبرداری است. تا یک سال آینده نیز ۲هزار و ۱۹۹ پروژه بهداشتی با زیربنای ۴۵۱ هزار و ۳۲۰ مترمربع و ۶ هزار و ۴۷۱ میلیارد ریال اعتبار به بهرهبرداری خواهد رسید که این پروژهها شامل ۹۰۹ خانه بهداشت روستایی، ۱۸۲ مرکز جامع خدمات سلامت روستایی، ۵۹۸ محل زیست پزشک در مناطق محروم و ۲۶۳ پایگاه سلامت شهری و ۱۹۵ مرکز جامع خدمات شهری است.
حریرچی در ادامه با اشاره به برخی کلاهبرداریها و اخذ پول از مردم به بهانه هزینه کرد برای بیمارانشان در بیمارستان گفت: طی یکی دو سال اخیر تماسهای متخلفانه متعددی در این زمینه انجام میشود؛ به طوری که گاهی با فردی تماس میگیرند و میگویند “برای بیمارتان که در بیمارستانی بستری است” حتی دیده شده با رستورانی تماس میگیرند و میگویند که “به دلیل تخلف مشمول جریمه شدهاید و باید پول واریز کنید”. صراحتا اعلام میکنیم هیچگونه تماس تلفنی و درخواست جریمه به حساب شخصی یا به حسابی که از طریق تلفن اعلام میشود از سوی وزارت بهداشت و بیمارستانها و مراکز درمانی نداریم.
وی افزود: اگر بخواهیم فرد یا مکانی را جریمه کنیم از طریق محاکم دادگستری و به صورت مکتوب این اقدام را انجام میدهیم و جریمه هم به حسابهای رسمی شامل حسابهای خزانه یا دادگستری واریز میشود. بنابراین مردم در صورتی که با چنین تخلفاتی مواجه شدند حتما یا با شماره ۱۹۰ وزارت بهداشت و یا با شماره ۱۱۰ پلیس تماس بگیرند.
حریرچی ادامه داد: البته تخلفات اندکی در برخی داروخانهها مشاهده شده است. باید توجه کرد که داروخانهها و بیمارستانها مکلفند قیمتها را با فاکتور و صورتحساب رسمی ارائه دهند. بنابراین در صورت دیدن تخلف در این حوزه مردم میتوانند با سامانه ۱۹۰ تماس گرفته و یا مراتب را به سامانه IRC.FDA.GOV.IR اعلام کنند. همچنین برای اطلاع از وضعیت تجهیزات پزشکی میتوانند به سامانه IMED.FDA.GOV.IR مراجعه کرده و قیمت داروها را هم در سامانه IFANA.FDA.GOV.IR مشاهده کنند. در عین حال تاکید میکنم تجهیزات پزشکی بیمارستانی در همه بیمارستانها باید در خود بیمارستان تهیه شده و از اعزام بیماران به بیرون برای تهیه این تجهیزات خودداری شود.
پاسخ بدهید
اولین نفری باشید که نظر می دهید