دانش آموختگان دستیاران تخصصی

وزیر بهداشت: ما در زمینه هدایت دانشجویان به سایر رشته ها چندان خوب عمل نکرده ایم

به گزارش صدای پزشکان ، مراسم تقدیر از رتبه‌های برتر آزمون دستیاری تخصصی امروز با حضور دکتر هاشمی وزیر بهداشت، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت و جمعی از مسئولان در محل این وزارتخانه برگزار شد.

در این مراسم اسامی ۱۰ نفر برتر آزمون دستیاری تخصصی اعلام و از این برگزیدگان تقدیر به عمل آمد.

 نفرات برگزیده آزمون دستیاری شامل: نفر اول دکتر “سلدا بهستانی”، نفر دوم دکتر “پیام ریاحی‌سامانی”، نفر سوم “دکتر سیدایمان قاضی‌دزفولی”، نفر چهارم “دکتر نفیسه کریمی”، نفر پنجم مشترکا “دکتر محمد امیری”، دکتر “مصطفی زورپیکر”، نفر هفتم مشترکا “دکتر محمدرضا بدیع”، “دکتر حوریه سلیمانی”، نفر نهم “دکتر مجتبی کلیشمی”، نفر دهم “دکتر مصطفی نظرپور”بودند.

دکتر سیدحسن هاشمی در مراسم تقدیر از رتبه های برتر چهل و پنجمین آزمون دستیاری پزشکی افزود: اینکه در میان ۱۰ نفر اول رتبه های برتر آزمون دستیاری بیشترشان رشته رادیولوژی را انتخاب کردند نشان می دهد رشته های پولساز مورد اقبال داوطلبان است و از سوی دیگر نشان می دهد که ما در زمینه هدایت دانشجویان به سایر رشته ها چندان خوب عمل نکرده ایم.

وی گفت: اتفاقی که می افتد این است که اختلاف درآمد در انتخاب رشته ها تاثیر دارد و این اتفاق هم در زمان کنکور برای رشته های تجربی و هم در مقاطع بالاتر برای رشته های تخصصی رخ داده و افراد فکر می کنند زندگی راحت تری پیش رو خواهند داشت.

وزیر بهداشت یادآور شد:  آزمون دستیاری یکی از سخت ترین آزمون های علمی کشور است و رقابت خیلی شدیدی شاید حتی بیشتر از کنکور در آن وجود دارد.

وی با توجه به حساسیت بالای آزمون دستیاری و تضمین امنیت آن خاطرنشان کرد: دوره دستیاری دوره ای بسیار سخت اما شیرین است.

وی با اشاره به اینکه برخی رشته های تحصیلی تخصصی مقاطعی بالاتر از تخصص ندارند، گفت: برخی از رشته ها مانند رادیولوژی، فلوشیپ یا فوق تخصص ندارند و بسیاری از افرادی که این رشته را انتخاب می کنند، آخرین مقطع تحصیلی خود را می گذرانند.

هاشمی به برگزیدگان آزمون دستیاری توصیه کرد که در رشته خود بهترین متخصص شده و انسان مفیدی برای جامعه خود باشند.

وی با اشاره به خاطره ای از زمان انتخاب رشته تحصیلی خود گفت: من در زمان جنگ در آزمون دستیاری شرکت کردم و در آن زمان می توانستیم دو انتخاب داشته باشیم که ابتدا جراحی و بعد چشم را انتخاب کردم.

وی افزود: در دوران تحصیل اساتید به این نتیجه رسیدند که من در رشته چشم موفق تر هستم و در آن زمان سه نفر برای رشته چشم می خواستند که تنها یک نفر شرکت کننده بود.

همچنین دکتر باقر لاریجانی در مراسم تقدیر از برترین های چهل و پنجمین آزمون دستیاری پزشکی گفت: بیش از ۱۴ هزار و ۴۰۰ نفر در این دوره از آزمون دستیاری شرکت کردند که بیش از ۷ هزار نفر مرد و بیش از ۶ هزار نفر زن بودند.

وی افزود: افرادی که ۱۵۰ نمره از ۶۰۰ امتیاز کسب کرده باشند می توانند انتخاب رشته کنند که در این دوره بیش از ۸ هزار نفر حد نصاب لازم برای انتخاب رشته را کسب کردند. از این تعداد، حدود ۳ هزار و ۴۰۰ نفر پذیرفته می شوند که از این میان، تعداد ۲ هزار و ۴۰۰ نفر با سهمیه آزاد انتخاب می شوند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت از تضمین امنیت آزمون دستیاری خبر داد و گفت: سه کمپین بزرگ برای طراحی سئوالات آزمون دستیاری در دانشگاه های علوم پزشکی کشور ایجاد شد و همه مناطق آمایشی در طراحی سئوال مشارکت کردند.

وی با تاکید بر لزوم ایجاد ظرفیت های جدید در دوره های دستیاری دانشگاه های علوم پزشکی گفت: غیر از موضوع رشته های تخصصی، مهارت های حرفه ای نیز باید افزایش یابد. چرا که دوره دستیاری دوره مهمی است.

لاریجانی اظهار داشت: با مطالعات وسیعی که در وزارت بهداشت انجام شده است محاسبات روشنی از نظر نیروی انسانی در دوره های مختلف انجام شده است. البته در انتخاب رشته علایق داوطلبان و همچنین نیازهای کشور نیز اهمیت دارد. امسال از ۱۰ نفر اول ۸ نفر رادیولوژی و ۲ نفر چشم انتخاب کرده اند. سال های گذشته رشته پوست هم انتخاب می شد که امسال این گونه نبود.

وی یادآور شد: امسال در آزمون دستیاری تعداد افرادی که نمرات بالای ۵۰۰ کسب کرده بودند قابل توجه بود و این نشان می دهد که افراد در این دوره امتیاز بالای را کسب کرده اند.

معاون آموزشی وزارت بهداشت اظهار داشت: از تعداد افرادی که در آزمون دستیاری شرکت می کنند ۲۰ درصد فارغ التحصیلان همان سال هستند و سایر افراد ممکن است یا در دوران طرح باشند و یا از سال های قبل شرکت کرده باشند. انتخاب استعدادهای درخشان در دوره های تحصیلی تخصصی می تواند آینده رشته ها را رقم بزند.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
8 نظرات
قدیمی ترین نظر
جدیدترین نظر نظر با بالاترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
محمد
محمد
6 سال قبل

رادیولوژی با این ظرفیت پذیرش نابود شده. دوستان متوجه این قضیه نیستن

نابودی رادیولوژی
نابودی رادیولوژی
6 سال قبل
Reply to  محمد

آیا متوجه نیستند؟یا عمدیه؟

صحنه پیوسته به جاست
صحنه پیوسته به جاست
6 سال قبل

چرا واقعا این همه ظرفیت رادیولوژی رو افزایش دادند؟
چرا رشته ای مثل چشم یا پوست این قدر کم پذیرش میشه؟
و چرا هرسال ظرفیت رشته رادیولوژی زیاد و زیاد و زیادتر داره میشه؟
حدود ۲۶۰ نفر!!!!
هدف واقعا چیه؟؟
به تقریب هرسال تنها رشته ای که مرتب در حال افزایشهای عجیبه رادیولوژیه!!؟
در حالی که مثلا چشم حدود ۱۰۰ نفر یا پوست حدود ۴۰ نفر یا جراح اعصاب حدود ۵۰ نفره؟؟؟!!!

مردم
مردم
5 سال قبل

دکترای عزیز نگران نباشید.
به اندازه همه هست سر سفره
حالا دویست سیصد میلیون کمتر بگیرین به جایی بر نمیخوره
ضمن اینکه با انحصاری کردن رشته های تخصصی عملا مردم از همون خدمات نصفه و نیمه هم محروم میشن. ظرفیت ها طبق استدلال شما باید اونقدر کم نگه داشته بشه تا خللی در پرداخت های نجومی شما خدای ناکرده وارد نکنه
وگرنه سلامت مردم که کشکه

ظرفیت فوق العاده کم جراحی چشم و جراحی اعصاب
ظرفیت فوق العاده کم جراحی چشم و جراحی اعصاب
5 سال قبل
Reply to  مردم

چرا ظرفیت رشته های جراحی مثل چشم و جراحی اعصاب این قدر پایین نگاه داشته شده.مساله اینه

ظرفیت پائین چشم پزشکی
ظرفیت پائین چشم پزشکی
5 سال قبل
Reply to  مردم

فعلا که نمی دونم عمدا یا سهوا ظرفیت برخی رشته های تخصصی سالهای ساله که خیلی کمه مثل جراحی چشم و جراحی مغز و اعصاب و پوست
ولی من به شخصه متوجه نمیشم که آیا مشکلی با رشته رادیولوژی وجود داره یا نه؟
افزایش چند برابری ظرفیت کاهش تعرفه بحث دخالت زنان در رادیو بحث سطح بندی افزایش قیمت وسایل…
واقعا فقط کمبود رادیولوژی هست؟؟!
کمبود جراح نداریم؟؟!!!

من شر حاسد اذا حسد
من شر حاسد اذا حسد
5 سال قبل
Reply to  مردم

در جایی که علم مهجور باشه و دلقک بازی و بیسوادی ارزش به حساب بیاد
در هرجایی که پول خرج کردن برای سلامتی پول هدر دادن و پول خرج کردن برای تفریح های زودگذر ارزش به حساب بیاد به خودی خود نابودیش تضمین شده است.
هرجایی که شکم و لذت ارزشمند باشه و راحت پول براش داده شه ولی وقتی بحث سلامتی باشه به جای قدرشناسی با تمسخر واکراه پول خرج شه این یعنی تخریب از درون

مردم
مردم
5 سال قبل

دکترای عزیز نگران نباشید.
به اندازه همه هست سر سفره
حالا دویست سیصد میلیون کمتر بگیرین به جایی بر نمیخوره
ضمن اینکه با انحصاری کردن رشته های تخصصی عملا مردم از همون خدمات نصفه و نیمه هم محروم میشن. ظرفیت ها طبق استدلال شما باید اونقدر کم نگه داشته بشه تا خللی در پرداخت های نجومی شما خدای ناکرده وارد نکنه
وگرنه سلامت مردم که کشکه
سهم یک سوم از بیت المال چرب و شیرین نوش جان

Powered by Themes24x7