دیده بان سلامت نظام سلامت

برای جلوگیری از بستری شدن بیماران، اقدامات سرپایی بیشتری در بیمارستان ها انجام می شود.

به گزارش صدای پزشکان و به نقل از ایرنا، ایرج حریرچی روز سه شنبه در همایش روز جهانی تغذیه با شیر مادر افزود: سرانه بستری بیماران ۱۱۸ نفر در هر هزار نفر جمعیت کشور طی یک سال است که برای پوشش این تعداد بیمار با کمبود تخت مواجه هستیم.
وی اظهار داشت: در حال حاضر برای جلوگیری از بستری شدن بیماران، اقدامات سرپایی بیشتری در بیمارستان ها انجام می شود.
حریرچی ادامه داد: به دلیل کمبود تخت، رعایت نشدن بهداشت و داشتن بار مالی در بیمارستان ها، ترخیص بیماران به ویژه مادرانی که زایمان کردند، زودتر انجام می شود.
سخنگوی وزارت بهداشت، تصریح کرد: به دلیل کمبود تخت در بیمارستان ها، به ویژه برای بیماران روانی، دیابتی و مادرانی که زایمان کرده اند، مشکلاتی به وجود می آید که عوارض جدی برای آنها در پی دارد.
حریرچی اضافه کرد: حمایت مادر و کودک توسط سیستم بهداشتی و درمانی لازم و ضروری است. همچنین باید این حمایت از سوی جامعه و خانواده نیز صورت گیرد.
وی با اشاره به اینکه ترویج تغذیه با شیر مادر در کشور باید مستمر باشد، گفت: در کشورهای غربی به مادران در مورد تغذیه کودک با شیرمادر آموزش می دهند؛ به عنوان مثال نخست وزیر نیوزلند در یک بیمارستان دولتی زایمان کرد و حتی رسانه ها تغذیه نوزاد وی را با شیرمادر منعکس کردند که اثرات مفیدی داشت.

* کاهش هفت درصدی سزارین
حریرچی با اشاره به کاهش هفت درصدی سزارین در کشور، خاطرنشان کرد: در حال حاضر باید این میزان سزارین، کاهش بیشتری داشته باشد؛ چراکه هنوز در این زمینه با وضعیت ایده آل، فاصله داریم.
معاون وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی افزود: سفیران سلامت می توانند در همه نقاط کشور مانند چین و ژاپن مادران را نسبت به تغذیه با شیرمادر آموزش دهند و مروج سلامتی کودک و مادر باشند.
حریرچی اظهار داشت: در میان مردم نیز گروه های مردم نهاد می توانند به صورت خودجوش در ارتقای فرهنگ تغذیه با شیرمادر موثر باشند.
وی تصریح کرد: اجرای قانون تغذیه با شیرمادر و توسعه بیمارستان های دوستدار کودک و همکاری نهادها برای اجرای قانون مرخصی ۹ ماهه زایمان به مادران و حمایت کارفرمایان در این زمینه ضروری است.
حریرچی، ترویج تغذیه با شیرمادر را مسئولیت همگانی دانست که نیازمند یاری سیاستگذاران کشوری و رسانه های گروهی است.

* شیر مادر راهی برای کاهش سوءتغذیه
به گفته وی، شعار جهانی امسال تغذیه با شیر مادر، ‘تغذیه با شیرمادر: زیربنای زندگی سالم’ است که بر اهمیت تغذیه با شیرمادر به عنوان بخشی از تغذیه مطلوب، امنیت غذایی، کاهش فقر، زیربنای سلامت و بقای زنان و کودکان تاکید دارد.
حریرچی افزود: شیرمادر به عنوان راه حلی برای کاهش سوءتغذیه، ناامنی غذایی و فقر که سدی در برابر توسعه پایدار هستند، شناخته می‌شود.
وی اضافه کرد: حمایت از ترویج تغذیه با شیر مادر که از اولویت‌های بهداشتی سازمان‌های بین المللی است و سلامت کودک را در کوتاه مدت و بلندمدت ارتقا می‌دهد، در ارتقای سلامت مادران نقش اساسی دارد و دستیابی به اهداف توسعه پایدار را نیز تسهیل می‌کند.
مقام مسئول در وزارت بهداشت، درمان وآموزش پزشکی اظهار داشت: ترویج تغذیه با شیر مادر یکی از موثرترین سرمایه گذاری‌ها است که هر کشوری می‌تواند برای اطمینان از داشتن جامعه‌ای سالم‌تر و کارآمدتر در این زمینه اقدام کند.
حریرچی افزود: خدمات جامع و هماهنگی بین مراقبت‌های بارداری، بیمارستان‌های دوستدار کودک، مراقبت‌های پس از ترخیص و دوره‌ای کودکان و مادران، باید برقرار و در دسترس باشد و علاوه بر آن، به صورت پیوسته با محوریت خانواده و توام با محبت و جلب مشارکت آنان باشد.
سخنگوی وزارت بهداشت بر نقش مهم پزشکان در کسب اعتماد مادران تاکید کرد و گفت: باید متخصصان کودکان تسلط خود را در مورد تغذیه با شیرمادر و مدیریت مشکلات آن ارتقا دهند.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7