فراسو یادداشت

افزایش دما باعث افزایش اقدام به خودکشی می شود

بحث افزایش دمای زمین موضوعی است که در دهه گذشته به شدت مورد توجه قرار گرفته و نقل مجالس مختلف شده است. تاثیر افزایش دمای زمین در زمینه های مختلفی مورد توجه قرار گرفته است؛ همچون تاثیر بر افزایش سطح دریاها و یا تاثیر بر مناطق قطبی. اما بررسی میزان بروز خودکشی در سال های متمادی خبر از تاثیر این پدیده بر سلامت روحی و روانی افراد می دهد.

مطالعات جدید نشان می دهند که افزایش میانگین دمای بدن می تواند منجر به افزایش چشمگیر میزان نرخ خودکشی شود.

بررسی و مقایسه اطلاعات تاریخی افرادی که در دو کشور ایالات متحده و مکزیک اقدام به خودکشی کرده اند نشان میدهد که ارتباط قوی میان افزایش دمای بدن و افزایش میزان اقدام به خودکشی وجود دارد. محققان متوجه شده اند تغییرات آب و هوایی که باعث افزایش دمای بدن می شوند می تواند منجر به هزاران خودکشی تا سال ۲۰۵۰ گردد.

یکی از محققان دانشگاه استنفورد با اشاره به افزایش میزان اقدام به خودکشی در سرتاسر جهان و اهمیت این موضوع در کشورهای آمریکا و مکزیک به بررسی دلایل عمده آن تاکید می کند و می گوید: درک دلایل خودکشی از اولویت های سلامت عمومی است.

در یک مطالعه قرن نوزدهم افزایش میزان خودکشی در برخی از فصول سال ثبت شد. میزان خودکشی در اوایل فصل تابستان به طور چشمگیری افزایش میابد. همچنین در این مطالعه هم اشاره شده است که خودکشی به تنهایی به عنوان یکی از دلایل عمده مرگ و میر نسبت به دیگر مشکلات مرتبط با خشونت فردی و گروهی  می باشد.

اما چیزی که تا کنون به آن اشاره نشده و کمتر مورد توجه قرار گرفته ، فاکتورهای هواشناسی در فصول مختلف همچون میزان تابش نور خورشید و همچنین فاکتورهای اجتماعی و اقتصادی است که در فصول مختلف متفاوت است.

برای بررسی این موضوع محققان اطلاعات هزاران شهروند آمریکایی و مکزیکی را در طول دهه ها بررسی کردند تا تاثیر قطعی دمای بدن را میزان خودکشی را از دیگر عوامل جدا کنند.

تیم تحقیقاتی همچنین نوع لحن زبانی میلیاردها توییت در فضای مجازی را با توجه به تغییر فصول و دمای هوا بررسی کردند تا تاثیر افزایش دما بر سلامت روانی و ذهنی شناسایی کنند. در این زمینه توییت ها برای ارتباط بین افزایش دما و استفاده از کلماتی همچون ‘خودکشی’ ، ‘تنهایی’ و یا ‘گرفتار شدن’ مورد بررسی قرا گرفتند.

یکی از محققان این مطالعه می گوید: طبق مطالعات ما یک درجه افزایش میانگین دمای بدن افراد منجر به افزایش میزان خودکشی تا ۱ درصد در ایالات متحده و تا ۲ درصد در میان شهروندان مکزیکی می شود. نکته مهمی که در اینجا وجود دادر این است که این اثر به مرور زمان کاسته نمی شود و افراد با این ویژگی سازگار نمی شوند. پیش بینی می شود تا سال ۲۰۵۰ تغییرات آب و هوایی مداوم می تواند منجر به خودکشی هزاران نفر از شهروندان ایالات متحده و مکزیک شود .

باوجود این که شواهدی مبنی بر نوعی پاسخ زیستی بودن این تاثیر یافته شده است، محققان هنوز نتوانسته اند که تاثیر عومل غیر زیستی را انکار کنند. به طور مثال افزایش دمای بدن می تواند بر محرک های اجتماعی خودکشی تاثیر بگذارد.

یافته های این مطالعه نشان می داد که تفاوت بسیار اندکی بین افرادی که به افزایش دمای هوا عادت کرده اند و افرادی که سازگاری به هوای گرم دارند وجود دارد.

تحقیقات قدیمی تر ارتباط بین افزایش دمای بدن و افزایش میزان خشونت و درگیری را نشان می دهند. حال نتیجه مطالعات جدید از تاثیر افزایش دمای بدن بر افزایش میزان خودآزاری سخن می گویند.

یکی دیگر از محققان در خصوص نتایج این مطالعه می گوید: فاکتورهای فراوانی از جمله دلایل شخصی، اقتصادی، سلامت  روانی و فاکتورهای اجتماعی برای اقدام به خودکشی وجود دارد. محققان این مطالعه در گزارش نتایج خود کار خود را به درستی انجام داده اند. آنها تاکید دارند که دمای بدن و افزایش دمای جهانی نباید به عنوان یک از دلایل مستقیمی که منجر به خودکشی می شوند به شمار بیایند. بلکه این موارد با تاثیر بر احتمال خودآزاری در موقعیت های دشوار می توانند سبب افزایش خودکشی شوند.

با وجود این که ارتباطی بین دمای بدن ، تنظیم گرمایی و چگونگی تنظیم عواطف توسط مغز وجود دارد اما شناسایی دقیق این رابطه کار بسیار دشواری است.

شاید در دماهای بالا توانایی فرد برای کنترل موقعیت های دشوار کاهش میابد، چون میزان توانایی های شناختی کاهش میابد. با ذهنی که کمتر منطق برخورد می کند فرد بسیار مستعد است تا یک سری آزادی عمل های خطرناک به خود بدهد.

افزایش دما نه به عنوان تنها دلیل و نه به عنوان یک ریسک فاکتور خودکشی مطرح می باشد؛ اما یافته های ما نشان می دهند که گرما می تواند تاثیر بسزایی در افزایش خطر اقدام به خودکشی داشته باشد. این نتیجه گیری بر مبنای یافته های سلامت روان و این شناخت که دمای جهانی رو به افزایش می باشد بوجود آمده است.

طبق یافته های محققان تغییرات حاصل از افزایش دما در میزان بروز خودکش یدر سال ها آتی می تواند همچون دیگر عوامل خودکشی که مورد مطالعه قرار گرفته همچون افزایش بیکاری یا رکود اقتصادی مهم باشد.

با این وجود محققین همچنان معتقدند که نیاز به مطالعات بیشتری در این زمینه وجود دارد.

برگرفته از مقاله ای با عنوان  Higher Temperatures Tied to Rising Suicide Rates in US, Mexico کاری از خبرگزاری صدای پزشکان

ترجمه: امیرمحمد محمدزادگان

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7