یادداشت

نامه ۳۵۰ متخصص طب اورژانس

رنج‌نامه طب اورژانس – قسمت اول

به قلم دکتر سید مهدی شریفی، متخصص طب اورژانس، دبیر شاخه خراسان انجمن علمی طب اورژانس

استاد دانشمندم جناب آقای دکتر بیداری!
اعضای بزرگوار هیات بورد طب اورژانس!
همکاران گرامی انجمن علمی طب اورژانس!
اگر قلم به دست گرفته ام و شما گرانقدران را خطاب قرار داده ام نه از باب دغدغه های شخصی است (که اینها دغدغه من نیست) بلکه از جهت نگرانی نسبت به آینده رشته ایست که به گواه همه حلقه مفقوده نظام سلامت بود رشته ای که بسیار نیک تر از من میدانید هزینه بیمه ها را چه میزان کاهش داد،
چقدر از سرگردانی هم میهنانم در بیمارستانها کم کرد،
تا چه اندازه از مشاوره بیهوده با رشته های مختلف جلوگیری کرد،
چه جان‌های عزیزی از مردم کشورم را نجات داد ،
رشته ای که تاسیسش سال‌ها قبل مرهون تدبیر وزیر محترم و پرتلاش فعلی بهداشت و اراده شما بزرگواران بود…
رشته ای که به همت شما عالیقدارن آنقدر گسترش یافت که اکنون در جای جای وطن عزیزم از شمال تا جنوب و از شرق تا غرب فارغ التحصیلان آن بی چشم‌داشت به خدمت‌گزاری به هموطنانم به عنوان (اغلب) تنها متخصصین مقیم در بیمارستان مشغولند.
عالی‌مقامان! امروز متاسفانه حال رشته و فارغ التحصیلان آن خوب نیست…
سروران گرامی قطعا رنج شما از من بیشتر است که عموما در پنج شش سال اخیر هر ساله در امتحان دستیاری رتبه های پذیرفته شدگان این رشته نسبت به سال قبل افت داشته است و اینک امسال نیز شنیده میشود از ۳۰۰ کرسی پذیرش دستیار این رشته حدود ۲۲۰ صندلی خالی و بی داوطلب مانده است یعنی تعداد زیادی از داوطلبان حاضرند پزشک عمومی بمانند ولی در این رشته تحصیل نکنند.
اساتید گرانقدرم! همکاران در جای جای کشور حتی در نقاط محروم از دریافتهای ناچیز و در مواردی حتا کمتر از پزشک عمومی همکارشان رنج می‌برند (خود من در مشهد سال گذشته کارانه چهل هزارتومانی برای دوازده ساعت شیفت در یک مرکز دولتی با یک سال تاخیر دریافت کردم)؛
برای تاخیر بیش از یک ساله دریافت کارانه (که بر خلاف سایر رشته ها تنها راه درامد آنهاست) در زندگی تحت فشارند؛
قراردادهایی که بیمارستان را مختار کرده هر لحظه که بخواهد عذر همکاران را بخواهد یا قرارداد را تمدید نکند آنها را نگران کرده و امنیت شغلیشان را نابود کرده؛
از اینکه ردیفهای استخدامی اغلب دانشگاههای کشور پرشده و بیمارستانهای خصوصی نیز غالبا تمایلی به بکارگیری متخصصین طب اورژانس ندارند و لذا بازگشت به شهر موطنشان و اشتغال در شهر مادری برایشان میسر نیست نگرانند؛
از محروم بودن ادامه تحصیل در بیشتر رشته های فوق تخصصی و فلوشیپ ناامیدند؛
از اینکه به دلیل قوانین از امکان تاسیس کلینیک urgent care برای اشتغال و خدمترسانی شایسته در بخش خصوصی به بیماران است ( که خود موجب کاهش بار کاری و هزینه بیمه ها و بیمارستانهای دولتی میشود) محرومند دلگیرند؛
از اینکه با وجود تایید دیوان عدالت اداری هنوز ساعات کاری مصوب کاهش پیدا نکرده و به شیفتهای طاقت فرسای شب ضریب تعلق نگرفته حیرانند؛
حال رشته ای که شما دیروز با همت خود ساختید و بالندگیش را نظاره گر بودید امروز خوب نیست و در احتضار است.
نوشتن این نامه به شما عالیقدران نه از باب انتقاد که از جهت اطلاع رسانی مشکلات همکاران به شما و چاره جویی است.
میدانم همانگونه که دیروز با همت خود این رشته را در ایران عزیز پدید آوردید اکنون نیز میتوانید برای آلام و مشکلات موجود پیش از آنکه این رشته و فارغ التحصیلانش آسیب بیشتری ببینند تدبیری بیندیشید.

(۲۷۸ امضا این نامه نزد صدای پزشکان محفوظ است.)

رنج‌نامه طب اورژانس – قسمت دوم

جمع کثیری از متخصصین طب اورژانس خواستار حل مشکلات این رشته تخصصی یا تغییر رشته شدند!

اعضای محترم انجمن علمی طب اورژانس
با عرض سلام و احترام،

مشکلات روز افزون و لاینحل رشته طب اورژانس در نامه قبلی با قریب به سیصد امضا به حضور شما رسید . با این حال مجددا جهت یادآوری و تکرار مکررات، مسائل و مشکلات را به حضور شما اعلام میکنیم.

انتظار داریم مجموعه فعلی انجمن علمی طب اورژانس( به عنوان نهادی انتخابی) ، پیگیری های لازم را جهت برطرف شدن موارد ذیل به انجام برساند. در صورتی که حل این مصائب را غیر ممکن دانسته و یا از توان خود خارج میدانید، “لطفا مکاتبات لازم را با وزارت بهداشت، جهت امکان معادل سازی مدرک متخصصین طب اورژانس با سایر تخصصها طبق صلاحدید ؛ و یا امکان شرکت مجدد فارغ التحصیلان این رشته در آزمون دستیاری انجام دهید”.

با تشکر.

۱٫ عدم وجود عدالت کدهای تخصصی بین رشته ای؛ به گونه ای که بسیار تاسف بار است.

۲٫  برخورد سلیقه ای بیمه ها و عدم پرداخت همین کدهای تصویب شده ناچیز در مناطق مختلف کشور، حتی در مورد ویزیتهای متخصصین طب اورژانس و عدم وجود ویزیت ترخیص از اورژانس.

۳٫ برخورد سلیقه ای بیمه ها با ویزیت بیماران غیر بستری توسط طب اورژانس و درخواست ct , mri و حتی اخیرا گرافی که موجب سردرگمی بیماران، بستری شدن بیهوده بیماران جهت انجام موارد فوق، شلوغی اورژانسها و اتلاف هزینه ها و در مواردی محروم شدن بیمار از خدمات تخصصی طب اورژانس و ارجاع شدن به پزشک عمومی میشود.

۴٫  دریافتهای ناچیز متخصصین طب اورژانس ، و در بسیاری از موارد کمتر ، نسبت به پزشکان عمومی، علی رغم ساعت حضور بیشتر و مسولیت بالاتر.

۵٫  عدم وجود امنیت شغلی و قراردادهای موسوم به ماده ۸۸ که متخصصین در آن فاقد هرگونه امنیت شغلی، بیمه، حقوق ثابت و…. هستند.

۶٫ عدم اجرای حکم دیوان عدالت اداری مبنی بر شمول قانون بهره وری برای پزشکان به خصوص طب اورژانس؛ توسط دانشگاهها و عدم ابلاغ آن از وزارت مربوطه و عدم وجود ضریب ۱٫۵ برای ساعات کاری مقیم عصر و شب و روزهای تعطیل.

۷٫ عدم تصویب کلینیکهای urgent care علی رغم نظر مساعد وزیر محترم بهداشت و اثر کاهشی مورد فوق برای هزینه کرد بیمه ها.

۸٫ عدم امکان تحصیل در مقاطع فوق تخصصی و فلوشیپ.

این نامه به نمایندگی از سایرین توسط دبیر شاخه خراسان انجمن علمی طب اورژانس دکتر مهدی شریفی نوشته شده و تا کنون توسط سیصد و چهل و هشت نفر از متخصصین طب اورژانس اورژانس امضا شده است.

(۳۴۴ امضا این نامه نزد صدای پزشکان محفوظ است.)

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7