دانش آموختگان متخصصین

خرید آنتن صداوسیما توسط پزشکان(گزارش تحلیلی صدای پزشکان از مطلب منتشر شده در روزنامه‌ی آفتاب یزد)

به گزارش صدای‌ پزشکان صبح روز سه‌شنبه پانزدهم آبان در روزنامه آفتاب یزد گزارشی انتقادی با موضوع آنتن فروشی صداوسیما به پزشکان جویای نام و شهرت منتشر شد. پیش از این نیز گزارش‌هایی با موضوع انتقادی به جامعه پزشکان و اشاره به برخی مشکلات این قشر در روزنامه‌ها منتشر شده بود که یکی از پرسروصداترین‌های آنها گزارش مربوط به عدم وجود کارتخوان و فرار مالیاتی پزشکان واکنش‌های زیادی را به دنبال داشت. حال اما موضوع داغی که نقل فضای مجازی شده خرید آنتن صداوسیما توسط برخی از پزشکان جهت تبلیغ و معرفی خود است که روزنامه آفتاب یزد به آن پرداخته است. قصد داریم در این گزارش به شرح مطلب این روزنامه و واکنش‌هایی که به آن در فضای مجازی منتشر شد بپردازیم.

صداوسیما

صداوسیما

نویسنده روزنامه آفتاب یزد با انتقاد به روندی که سازمان صداوسیما برای درآمدزایی درپیش گرفته از روش جدید این سازمان برای درآمدزایی پرده برداشت و گفت:«درخواست از برخی پزشکان برای خرید آنتن صدا و سیما یکی‌از جدیدترین راههای درآمدزایی برخی از برنامه‌های این سازمان است که صدای جامعه پزشکی را نیز درآورده است و تعادل ظریف رابطه بیمار و پزشک را دچار تغییر کرده است.
بسیاری از شهروندان عادی صحبت کردن یک معلم دروس خصوصی یا یک پزشک در تلویزیون را به عنوان دلیلی روشن بر مهارت و حاذق بودن وی تفسیر می‌کنند و بر اساس آن تصمیم می‌گیرند.»
در ادامه این گزارش به یک گزارش میدانی خبرنگار روزنامه نیز اشاره شده:« خبرنگار آفتاب یزد به همراه یکی از اقوام در مطب یکی از پزشکان مشهور حضور یافت که به دلیل حضور در برنامه‌ها‌ی صدا و سیما هزینه ویزیت و عمل جراحی بسیار بالایی را درمانگاه خصوصی‌اش طلب می‌کرد، به علت مراجعه بسیار بالا به مطب این پزشک ارتوپد، نوبت‌ها‌ حداقل دو ماهه پذیرش می‌گردند. در مطب وقتی یکی‌از خانم‌ها کلیپ صحبت پزشک مذکور را در برنامه تلویزیونی نشان داد، همگی آن را نشانه‌ای از مهارت بالای وی تفسیر کردند، زیرا به‌زعم آنها «صدا و سیما حتماً ماهرترین پزشک را پس از استعلام انتخاب می‌کند» زمانی که آنها با این حقیقت رو به رو شدند که بسیاری از پزشکان برای حضور در برنامه‌های صدا و سیما باید مبلغی پول پرداخت نمایند، دچار بهت و حیرت شدند!»
در این گزارش اشاره شده که هدف اصلی این چنین راه‌های تبلیغاتی توسط صدا و سیما ، در واقع بخش اعظمی از جامعه همچون شهروندان عادی، خانم‌های خانه‌دار، …که از این مسئله مطلع نیستند و غالباً در مواجهه با آن متعجب می‌شوند می‌باشند.
طبق گفته‌های روزنامه‌ی آفتاب یزد گویا پیشنهاد این چنین تبلیغ‌هایی به برخی از سیاستمداران پزشک همچون نمایندگان مجلس هم داده شده : «رئیس کمیسیون بهداشت مجلس نیز درصحبتی کوتاه ضمن انتقاد از صدا و سیما برای اخذ وجه از پزشکان برای حضور در برنامه‌ها‌ی مختلف پزشکی و سلامت صدا و سیما تحت عنوان “برنامه‌ها‌ی مشارکتی” بدون بررسی سابقه و علمی بودن این برنامه‌ها عنوان کرد که حتی با خود وی برای پرداخت پول جهت شرکت در این برنامه‌ها‌ تماس گرفته‌اند. دکتر مهدیار سعیدیان، ضمن آنکه این مسئله را موجب خدشه دار شدن موازین اخلاق پزشکی می‌داند، می‌گوید: متاسفانه این برنامه‌ها‌ی مشارکتی یا به بیان واضح تر “رپورتاژ آگهی” در حوزه پزشکی سلامت، حقیقت تلخی است که به ویژه در چند سال گذشته باعث افت فاحش سطح برنامه‌ها‌ی سلامت محور رادیو و تلویزیون شده است.»

اما منشا و شروع این رویه که بسیاری از پزشکان و متخصصان گواه بر بی‌اخلاقی بودن آن می‌دهند کجاست؟ آیا پزشکان شروع‌کننده این رویه بوده‌اند یا خود صداوسیما جهت درآمدزایی این روش را انتخاب کرده است؟ نویسنده گزارش آفتاب یزد در ادامه این مطلب می‌نویسد:« در سالهای اخیر با افزایش برنامه‌ها‌ی تولیدی صدا و سیما در زمینه پزشکی و سلامت و به ویژه تاسیس دو شبکه تلویزیونی و رادیویی با نام سلامت، اصطلاح برنامه‌ها‌ی پزشکی مشارکتی به یک امر رایج در رسانه ملی تبدیل شد. به گفته یک تهیه کننده با سابقه تلویزیون، به تهیه کنندگان اجازه داده شده که به ازای دعوت هر پزشک برای صحبت به مدت ۱۰دقیقه در بخش پزشکی یک برنامه زنده تلویزیونی حداقل بین ۱۰تا ۱۵ میلیون تومان هزینه دریافت کنند.»
با یک حساب سرانگشتی طبق ادعای این روزنامه برای هر دقیقه برنامه هر پزشک باید مبلغی حدود۱/۵ میلیون تومان هزینه کند. نکته مورد توجه این است که بالا بودن این مبلغ مانع از ادامه‌ی آن نشده و بلکه تقاضاهای آن بسیار هم هست. شاید این موضوع خیلی دور از نظر نباشد که به دنبال حضور پزشک در این برنامه درآمد بسیاری سراغ آن‌ها خواهد آمد که حاضر به پرداخت چنین مبالغی می‌شوند!
مثل همیشه این گزارش نیز واکنش‌هایی در فضای همیشه ملتهب مجازی داشت. باز همان داستان همیشگی تعمیم موارد بی‌اخلاقی به کل جامعه پزشکی که خیلی زود داغ می‌شود و آنجا هم که پزشکان و دانشجویان پزشکی برای این اشتباه( تعمیم مسئله به همه پزشکان) توضیح‌هایی می‌دهند مورد حمله واقع می‌شوند.
مطمئنا قصد این گزارش دفاع از پزشکانی که اصول اخلاقی و حرفه‌ای خود را زیر پا می‌گذارند نیست بلکه در جای خود نه تنها این مورد خاص بلکه دیگر بی‌اخلاقی هایی را که مجال اشاره به آن‌ها نیست محکوم می‌کند. اما در ادامه توجه شما را به دو نکته درباره این مطلب از روزنامه آفتاب جلب می‌کنم؛ نخست باید توجه داشت مخاطب اول این گزارش خود پزشکان هستند که در بدترین شرایط هم خود را ملزم به رعایت اصول اخلاقی و حفظ شرافت حرفه‌ای می‌باشند. این قبیل اقدامات و تبلیغ ها هیچ‌گونه توجیهی ندارد و از طرف هر پزشکی محکوم‌ است.
نکته دوم اما متوجه مخاطبان دیگر این مطلب یعنی مردم می‌باشد؛ مردم باید توجه داشته باشند همانطور که دربالا هم اشاره شد تعمیم بی‌اخلاقی‌های موردی به تمام جامعه پزشکی اشتباهی است که سبب به حاشیه راندن پزشکان شریفی می‌شود که هیچ نیازی به دستاویز رسانه‌ها شدن ندارند. این پزشکان امتحان خود را با سال‌ها طبابت شرافتمندانه و نجات جان انسان‌های بسیار پس داده‌اند. از این پزشکان هرگز نامی برده نمی‌شود مگر هنگامی که سایه مرگ سراغ آن‌ها می‌آید و همه جا فریاد وااسفا راه می‌افتد. پس اینکه اشتباهات موردی را به تمام جامعه پزشکان نسبت دهیم و خود را اسیر هشتگ‌های فضای مجازی کنیم اثرات خوشایندی در پی نخواهد داشت.
ضمن اینکه باید توجه کرد رویه غلطی که سازمان صداوسیما در این روزها در پیش گرفته صرفا مربوط به تبلیغ پرشکان نیست؛ هنوز مسئله آنتن‌فروشی های بی‌حساب و کتاب به موسسات کنکوری حل نشده، موسساتی که در برخی موارد حتی فاقد دفتر رسمی می‌باشند و با خرج‌کردن مبلغ‌های هنگفت تنها به فکر سودجویی از جیب دانش‌آموزان میباشند. همچنین مسئله فروش محصولات عجیب و غریب توسط صداوسیما که با اسم فروش محصولات تولید داخل تبلیغ می‌شوند هم جای بحث فراوان دارد کما اینکه مسئله‌دار بودن بسیاری از این محصولات بارها از سوی مراجع زی‌صلاح مطرح شده و رسوایی هم به بار آورده. مخلص کلام آنکه مخطبان این روزنامه باید آگاه باشند که وضعیت محصولات و خدماتی که این روزها در سازمان صداوسیما که ما از آن به عنوان رسانه رسمی و دولتی یاد می‌کنیم وضعیت خوشایندی ندارد و باید بیش از اینها در مورد انتخاب این موارد توجه به خرج داد.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

پاسخ بدهید

اولین نفری باشید که نظر می دهید

مرا مطلع کن از
avatar
wpDiscuz
Powered by Themes24x7