صنفی

تصویب ۳ برنامه آموزشی جدید علوم پزشکی/ بررسی جامع تمام رشته ها

وزیر بهداشت با بیان اینکه نیازهای جامعه، اصلی ترین موضوعی است که باید در شورای عالی برنامه ریزی مد نظر قرار گیرد، گفت: لازم است بازار کار و جایگاه شغلی دانش آموختگان رشته های علوم پزشکی طی مطالعاتی مورد بررسی قرار گیرد تا در خصوص تداوم رشته های مصوب و در حال برگزاری تصمیم گیری شود.

به گزارش صدای پزشکان و به نقل از وبدا، در هفتاد و یکمین جلسه شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی بر لزوم بررسی نیازهای جامعه و جایگاه شغلی دانش آموختگان رشته ها برای توسعه علوم پزشکی کشور تاکید شد و بررسی جامع تمام رشته های علوم پزشکی در دستور کار شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی قرار گرفت.

هدف اصلی شورای عالی برنامه ریزی علوم پزشکی، تامین نیروی انسانی نظام سلامت ست

دکتر باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به نقش این شورا در توسعه آموزش علوم پزشکی کشور، گفت: هدف نهایی این توسعه ها تامین نیازهای جامعه به نیروی انسانی نظام سلامت است و ضروری است تا متناسب با این نیازها برنامه ریزی شود.

وی با اشاره به برنامه تحول آموزش، اظهار داشت: هدف این است که رشته مقاطع علوم پزشکی در راستای استانداردهای بین المللی و متناسب با نیازهایی که در کشور داریم توسعه یابد.

دکتر لاریجانی بر اهمیت جایگاه رشته های بین رشته ای تاکید کرد و گفت: در چند دهه گذشته پیشرفت های خوبی در علوم پزشکی داشته ایم و اکنون می توان گفت کشور به لحاظ ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به خودکفایی رسیده است. در حال حاضر، حرکت در مرزهای دانش و حضور در عرصه های بین المللی موضوعی است که باید در توسعه علوم پزشکی کشور مورد توجه قرار گیرد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت، افزود: چشم انداز کلی کشور، دستیابی به سرآمدی علمی در حوزه های مختلف است، بنابراین لازم است توسعه علوم پزشکی بیشتر به سمت رشته هایی برود که بتواند این سرآمدی را تامین کند.

وی ضمن با بیان اینکه توسعه کیفی بیش از توسعه کمی اهمیت دارد خاطرنشان کرد: توجه به توسعه علوم بین رشته ای امری ضروری است، باید ترتیبی اتخاذ شود تا این توسعه ها تا مدتی که نیاز هست ادامه یابند. یعنی زمانی که نیازهای کشور در یک حوزه برطرف شد، تربیت نیروی انسانی در آن حوزه تقلیل یابد یا به صفر برسد. در غیر این صورت با مازاد فارغ التحصیلان این رشته ها مواجه خواهیم شد.

دکتر لاریجانی به راه اندازی مرکز ملی آموزش های مهارتی و حرفه ای اشاره کرد و گفت: برخی از نیازهای کشور با وجود نیروی انسانی با آموزش های مهارتی برطرف می شود و لازم نیست برای این رشته آموزش های منجر به مدرک ارائه شود. بر همین اساس، این موضوع در شورای عالی برنامه ریزی و در بررسی رشته ها مورد توجه قرار می گیرد.

وی بازنگری برنامه های آموزشی رشته های علوم پزشکی را از دیگر مسئولیت های دبیرخانه شورای عالی برنامه ریزی برشمرد و اظهار داشت: این کار با همکاری هیات های ممتحنه رشته ها و دانشگاه های علوم پزشکی کشور انجام می شود و تاکنون تعداد زیادی از این برنامه ها مورد بازنگری قرار گرفته است.

در ادامه این نشست، دکتر سیدحسن امامی رضوی، دبیر شورای عالی برنامه ریزی  دستورالعمل های این جلسه را تاسیس رشته جدید، برنامه آموزشی جدید، بازنگری برنامه های آموزشی و سایر تصمیمات اعلام کرد.

در ادامه این نشست، اجرای سه برنامه آموزشی جدید مورد موافقت قرار گرفت و ۷ برنامه بازنگری شده تصویب شد. همچنین با توجه به توسعه آموزش های مجازی در علوم پزشکی، ضرورت توجه به برنامه های آموزشی مجازی در شورای عالی برنامه ریزی با حضور مسئولین مربوطه مورد تاکید قرار گرفت.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

پاسخ بدهید

اولین نفری باشید که نظر می دهید

مرا مطلع کن از
avatar
wpDiscuz
Powered by Themes24x7