سیاست گذاری سلامت نظام سلامت

واکنش برخی نمایندگان مجلس به استعفای قاضی زاده هاشمی

به گزارش صدای پزشکان علی‌محمد شاعری در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت در واکنش به خبر استعفای وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه قاضی زاده هاشمی در دولت روحانی بهترین عملکرد را داشته است، گفت: طی ۵ سال گذشته وزیر بهداشت و تیم ایشان با تلاش جهادی دستاوردهای زیادی را در حوزه بهداشت و سلامت برای کشور به ارمغان آوره اند.

نماینده مردم نکا، بهشهر و گلوگاه در مجلس شورای اسلامی، با بیان اینکه مجلس و دولت باید با همکاری هماهنگ نقاط ضعف و مشکلات وزارت بهداشت را رفع کنند، افزود: از رئیس جمهور تقاضا داریم به هیچ عنوان با استعفای وزیر بهداشت موافقت نکند و خواسته ها و مطالبات وی را تامین کند تا بتواند مانند گذشته با جدیت و قوت به کار خود ادامه دهد.

اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز مطالبه اصلی وزارت بهداشت

این نماینده مردم در مجلس دهم، با یادآوری اینکه مطالبه اصلی وزارت بهداشت را اختصاص ۵۰۰ میلیون دلار برای تامین دارو و تجهیزات مورد نیاز دانست و ادامه داد: مطالبه سران قوا را نیز دارد و در ستاد هماهنگی ستاد قوا به تصویب رسیده است اما در حال حاضر سازمان های ذی ربط با وزارت بهداشت همکاری لازم را ندارند.

نباید اجازه داد دولت با استعفای وزیر توانمند و کارآمد وارد چالش جدیدی شود

شاعری با تاکید بر اینکه نباید اجازه داد دولت با استعفای وزیر توانمند و کارآمد وارد چالش جدیدی شود، تصریح کرد: قاضی زاده هاشمی به عنوان متخصص و مدیری جهادی نقطه قوت دولت آقای روحانی است و بی شک با رفتن ایشان وزارت بهداشت دچار تلاطم و سوء مدیریت خواهد شد.

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: می طلبد رئیس جمهور به سازمان برنامه و بودجه دستور دهد در مقابل مطالبات و درخواست های وزارت بهداشت پاسخگو باشد تا گامی جدی در جهت تقویت حوزه سلامت و بهداشت جامعه برداشته و به تحقق اهداف طرح محوری سلامت در جامعه کمک شود.

با استعفای وزیر بهداشت طرح تحول سلامت بر زمین مانده و مشکلات زیادی برای آن به وجود خواهد آمد

عضو هیات رئیسه کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، با هشدار نسبت به اینکه با استعفای وزیر بهداشت طرح تحول سلامت بر زمین مانده و مشکلات زیادی برای آن به وجود خواهد آمد، گفت: بی شک با رفتن قاضی زاده هاشمی مهمترین دستاورد دولت یازدهم و دوازدهم یعنی طرح تحول سلامت با چالش و آسیب های زیادی مواجه می شود.

عبدالرضا عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به ماجرای استعفای سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، عنوان کرد: متأسفانه این استعفا به دلیل عدم همیاری و همکاری برخی از ارکان دولت با وزیر بهداشت بوده که شرایط تحقق تعهدات وزارت بهداشت در قبال مردم را سخت کرده است.

نماینده مردم شیروان در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه در حال حاضر فقط بودجه سه میلیون بیمه شده از ۱۰ میلیون نفر به وزارت بهداشت پرداخت شده است، گفت: ولی با وجود این تعهد ۱۰ میلیون نفری دولت، پرداخت بودجه به وزارت بهداشت بسیار محدود بوده و در حد تعهدات دولت نیست.

وی ادامه داد: همچنین مقرر بود ۱۰ درصد از درآمد طرح هدفمندی یارانه‌‎ها به وزارت بهداشت اختصاص پیدا کند که رقمی معادل ۴ هزار و ۸۰۰ میلیارد تومان می‌شد و وزارت بهداشت بر همین اساس برنامه‌‎ریزی داشت ولی این عدد هم به وزارتخانه تخصیص پیدا نکرد و در چنین شرایطی دولت در مضیقه است.

عزیزی یادآور شد: وزارت بهداشت به دلیل همین کمبود بودجه از سال ۹۴ نتوانسته پاداش پایان خدمت بازنشسته‎های دانشگاه علوم پزشکی را پرداخت کند و به بیمارستان‌ها، داروخانه‌ها و جامعه پزشکی بدهکار است.

این نماینده مردم در مجلس تصریح کرد: در چنین شرایطی وقتی خرده فرمایشات زیادی از سوی رأس دولت نیز مطرح می‌‎شود، چطور می‌‎توان به این حجم از نیازها و تعهدات پاسخ گفت.

بودجه‌های قلیل وزارت بهداشت هم تخصیص پیدا نمی‌کند

وی ادامه داد: افزون بر اینکه بودجه‌ قلیل و ناچیزی برای وزارت بهداشت در نظر گرفته می‎شود، همان بودجه نیز تخصیص پیدا نمی‌کند و همه این مسائل باعث می‎شود تا یک وزیر استعفا دهد.

عضو کمیسیون اجتماعی مجلس با بیان اینکه استعفای وزیر بهداشت قطعا به اجرای طرح تحول سلامت در این مقطع زمانی ضربه خواهد زد، این استعفا را در شرایط فعلی به مصلحت کشور نداست.

محمدرضا پور ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری خانه ملت با اشاره به استعفای سید حسن قاضی‌زاده هاشمی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، اظهار کرد: متأسفانه وزیر  بهداشت در جلسات اخیر هیأت دولت حضور به عمل نیاورده و درخواست دارد که از دولت جدا شود؛ در شرایط کنونی پذیرشاستعفای وزیر بهداشت به هیچ عنوان به صلاح کشور نیست و تغییر سکان این وزاتخانه قطعا به حوزه بهداشت و درمان آسیب خواهد زد.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس دهم شورای اسلامی با بیان اینکه دغدغه‌های وزیر بهداشت و درمان برای حل مشکلات مردم بوده و همه ما اعم از دولت و مجلس باید برای مشکلات در مسیر وزارت بهداشت و درمان کمک کنیم، افزود: از سوی دیگر شخص وزیر نیز باید آستانه تحمل خود را بالاتر ببرد و اگر با شرایط سختی در وزارتخانه روبرو هستند این سختی را به جان و دل بخرند.

وی با بیان اینکه قاضی زاده هاشمی در طول سکان داری وزارت بهداشت نشان داده است که مرد روزهای سخت است، گفت: این وزارتخانه یکی از وزارتخانه‌‎های مورد رضایت مردم است لذا از رئیس جمهور نیز درخواست داریم که استعفای وزیر بهداشت را به هیچ وجه نپذیرد و با همراهی که در این حوزه به وجود می‌آید خدمات بهتری به مردم ارائه شود.

پور ابراهیمی با تأکید بر اینکه در حد مقدوراتمان از رئیس جمهور و وزیر بهداشت درخواست خواهیم کرد به ادامه کار وزیر بهداشت کمک شود، گفت: تا آنجایی که ما اطلاع داریم علت استعفای وزیر بهداشت، عدم تخصیص اعتبارات مناسب به حوزه بهداشت و درمان و عدم همراهی بخشی از دولت در مشکلات این وزارتخانه است.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس ادامه داد: شاهد این مسئله بودیم که بارها رئیس جمهور مؤکداً از عملکرد وزارت بهداشت دفاع کرده و این موضوع نیز با همراهی و مساعدت بیشتر از طرف رئیس جمهور قابل حل و فصل است.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7