دانش آموختگان

بیانیه‌ی جدید پزشکان متخصص طرحی علیه وزیر سابق بهداشت

به نام خداوند جان و خرد

“بیانیه پزشکان متخصص طرحی پاییز ۹۷”

حال که در شرایط آشفته سلامت کشور و وضعیت نابسامان دستیاران و متخصصین طرحی، آقای دکتر قاضی زاده هاشمی صحنه را ترک کرده اند، لازم است در خصوص بخشی از عملکرد این سالهایشان مروری اجمالی داشته باشیم.

بعد از روی کار آمدن ایشان بر کرسی وزارت بهداشت جهت اجرای عدالت سلامت کشوری، طرح تحول سلامت بدون توجه به اخطار کارشناسان و اعلام ناکارآمدی و شکست این طرح به دلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم، با تخصیص منابع مالی فراوان و غوغای رسانه ای کلید خورد و با ارایه خدمات رایگان به مردم، وعده بهشتی داده شد که اکنون به جهنمی برای دولت، مردم، پزشکان و صد البته وزیر بعدی تبدیل شده است.

متاسفانه با حمایت ایشان و بعضی متولیان حوزه بهداشت و سلامت، هجمه بی سابقه ای علیه پزشکان آغاز شد که با بدعت گذاری توهین و تحقیر صنف درمان، به بدنه اعتماد عمومی جامعه آسیب جبران ناپذیری وارد کرد.

در ادامه اجرای طرح تحول سلامت، با بهم خوردن تعادل کفه پراکندگی بیماران بین سیستم دولتی و خصوصی شاهد سرازیر شدن خیل عظیم بیماران مراجعه کننده به بیمارستانهای دولتی بودیم که نتیجه آن کاهش کیفیت خدمات ارایه شده، استفاده فرسایشی از امکانات درمانی بوده و در ادامه روند اخذ تصمیمات فی البداهه و غیر کارشناسی و بدون بررسی های لازم، موجبات افزایش نارضایتی بیمار و کادر درمان را فراهم آورده و متاسفانه به انتقادات و اعتراضات فعالین این حوزه اعتنا و توجهی درخور نشد.

لازم به یادآوری است که مکررا با توهین و ناسزا و تمسخر در مجامع مختلف شعله بر آتش خشم و نارضایتی مردم زدند.

حال به نقطه ای رسیده ایم که توقعات مردم در بالاترین سطح خود قرار دارد و دولت پاسخی برای آن نداشته و تنها جوان پزشکان را در نوک پیکان این هجمه ها قرار داده است.

در ادامه این راه کج و بی برنامه، با افزایش ظرفیت دستیاری و اخذ وثیقه و تعهدات محضری سنگین یکطرفه و استثماری و در عین حال به بهانه آموزش، با تحمیل ساعات کاری غیر استاندارد و سنگین و عدم تخصیص بیمه و حقوق وزارت کار، سعی در پر کردن خلا و کاستی های سیستم درمانی طرح سلامت شد؛

غافل از آنکه این تعداد دستیار، روزی متخصصین جوانی خواهند بود که تقسیم و توزیع جغرافیایی آنها از یکسو و تامین دستمزد ناچیزشان از سویی دیگر بحرانی یزرگتر بر دوش طرح تحول سلامت خواهد بود.

هم اکنون زمان رویارویی با عواقب تصمیمات نابخردانه دولت و مجلس فرا رسیده است…

باید صراحتا اذعان داشت در حال حاضر به تقطه ای رسیده ایم که مشکلات معیشتی، زندگی دستیاران و پزشکان متخصص ظریب کا را مختل کرده است و طرح پلکانی، مالیات بالا و کسورات با دلایل واهی، تاخیر چندین ماهه در پرداخت کارانه ها تنها دستاورد طرح تحول سلامت برای پزشکان و پرستاران شده است.

اگر نمایندگان عصاره واقعی فضایل ملت بودند شما می بایست استیضاح می شدید.

اینجانبان به نمایندگی از بسیاری از همکارانمان تقاضای تشکیل کمیته های حقوقی جهت بررسی عملکرد آقای دکتر قاضی زاده هاشمی و رسیدگی به ضرر و زیان سیستم بهداشت و درمان ناشی از سو مدیریت ایشان و مشاوران شان را داریم.

باشد که این کرسی در دوره های آتی، افرادی لایق و درد آشنا را تجربه کند.

دیگر زمان هیچ آزمون و خطایی نیست و آزموده را آزمودن خطاست.

علی برکت الله

گروه پزشکان متخصص طرحی پاییز ۹۷

پانزده دی ماه هزار و سیصد و نود و هفت

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7