یادداشت

چه کسی می خواهد مارا بترساند؟

آیا سارس و مرس از کوید ۱۹ ترسناکتر نبودند؟
بله، اگر بپذیریم که پریدن بی چتر از برج میلاد ترسناکتر از مرگ در تصادفات رانندگی است.
در میان بحث های روزهای اخیر، گزاره ای که توسط طیف متنوعی از افراد، از مسئولین تا منتقدین سلطه رسانه های غربی، به گوش میرسد این بحث است که : میزان کشندگی کووید ۱۹ ، ۲٫۸ درصد است در حالیکه میزان کشندگی سارس ۹٫۶ درصد و تخمین میزان کشندگی مرس یا ویروس سندروم تنفسی خاورمیانه ۳۵ درصد بود. اما نکته این است که به خاطر شیوع و گسترش بسیار بالاتر کووید ۱۹ ،این بیماری مرگ و میر بسیار بالاتری را رقم زده است، تعداد کشته های سارس در سال ۲۰۱۳ ۷۷۴ نفر، تعداد کشته های مرس از سال ۲۰۱۲ تا کنون ۸۵۸ و تعداد کشته های کرونا در چین تا این لحظه ۲۵۹۵ نفر بوده است. مشخص است که مثلا احتمال مرگ در صورت پریدن از برج میلاد تقریبا ۱۰۰ درصد است، اما احتمال اینکه فردی بدون چتر از بالای برج میلاد خودش را پایین بیندازد چقدر است؟ از سوی دیگر تصادف منجر به فوت شاید بیشتر از درصد اندکی از تصادفات نباشد ولی شیوع بالای خود تصادف منجر به این شده که در سال گذشته ۱۷ هزار نفر جانشان را در تصادف از دست بدهند.

آیا کووید کم خطرتر از آنفولانزا است؟
بله اگر بپذیریم نیش مار از نیش زنبور کم خطرتر است
باز هم مسئولین و منتقدین سلطه رسانه های غربی از این می گویند که مثلا در فصل همه گیری سال ۲۰۱۸-۲۰۱۹، تخمین زده می شود که ۳۴ هزار نفر در خود ایالات متحده بر اثر آنفولانزا فوت کرده اند، پس چرا برای آنفولانزا آمریکا را قرنطینه نمی کنند؟
اولا که آمریکا را قرنطینه نمی کنند چون آنفولانزا هزاران سال است که بیماری پاندمیک است، یعنی کل جمعیت زمین را در بر گرفته و هرسال بروز مجدد دارد و بنابراین قرنطینه کردن یک کشور سودی نخواهد داشت
ثانیا، با فرض بی اهمیت قلمداد شدن آنفولانزا ( که خود فرض غلطی است)، آنفولانز بیماری شناخته شده است که با توصیه هایی مانند واکسن افراد آسیب پذیر می توان مرگ و میر ناشی از آن را کاهش داد ولی کووید ۱۹ و سایر بیماری های کشنده ویروسی جدید حتی نحوه انتقالشان برای ما کامل مشخص نشده است.
ثالثا و مهمترین نکته، نرخ مرگ و میر ناشی از آنفولانزا ۰٫۱ درصد تخمین زده می شود یعنی آن ۳۴ هزار مرگ ناشی از بیماری علامت دار ۳۵ میلیون نفر بوده است
ممکن است جواب سوال دوم در تناقض با جواب سوال اول به نظر برسد، بالاخره تعداد کشته ها مهمتر است یا نرخ شیوع آن بیماری؟ جواب در مفهومی به اسم خطر عینی (Objective Risk) نهفته است. میزان خطر عینی، شاخصی است که با ضرب احتمال اتفاق افتادن یک خطر، در میزان خسارت ناشی از آن ( مرگ و میر آن در این مورد) محاسبه می شود، در حقیقت این عدد هم برای تصادف رانندگی منجر به فوت بالاتر از پریدن بی چتر از برج میلاد است و هم برای کووید بالاتر از آنفولانزا، به بیان ساده کسی در سازمان بهداشت جهانی یا رسانه های دنیا به دنبال ترساندن شما نیست، احتمال اینکه شما به عنوان یک فرد از کویید فوت کنید از اینکه به علت آنفولانزا فوت کنید بالاتر است همانطور که احتمال اینکه در رانندگی جان خود را از دست بدهید از اینکه به خاطر سقوط از برج میلاد کشته شوید بالاتر است.

درباره نویسنده

نوید مقدم

نوید مقدم، پزشک و فعال اجتماعی
دانش آموخته پزشکی-بهداشت عمومی و متخصص پزشکی ورزشی

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین نظر
جدیدترین نظر نظر با بالاترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
سپهر
سپهر
4 سال قبل

با تشکر، مطلب بسیار خوب و آموزنده بود، چیز بدهی که ندونستنش خیلی باعث سواستفاده میشه. فقط تو قسمت دوم برای مقایسه دوتا بیماری اولا باید بگیم تو چه منطقه ای تا شیوع مشخص بشه ثانیا الان اگر تو یه بازه در نظر بگیریم شیوع آنفولانزا اونقدر بیشتر هست که خطر عینی مرگ و میرش بالاتر از کرونا باشه، مگر تو شیوع کرونا پیشرفت کنیم (یا بر اساس سرعت رشد دوتا بیماری،مقایسه و پیشبینی کنیم)

Powered by Themes24x7