دیده بان سلامت

کاهش تولد نوزادان مبتلا به بیماری تالاسمی در کشور

اجرای طرح غربالگری بیماری‌های خونی سبب شده است تا تعداد کودکان مبتلا به تالاسمی از هزار تولد در سال به ۲۰۰ نوزاد کاهش یابد.

به گزارش صدای پزشکان به نقل از فارس، دکتر حسن ابوالقاسمی، رئیس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: همان‌طور که می‌دانیم بیماران هموفیلی و تالاسمی تحت پوشش هستند و بخشی از هزینه‌های آن‌ها توسط دولت پرداخت می‌شود، ولی برخی از بیماران مبتلابه بیماری‌های خونی مادرزادی پوشش مناسبی ندارند و فرانشیز آن‌ها زیاد است که لازم است به این بیماران نیز توجه شود و تحت حمایت قرار گیرند، چراکه هزینه‌های درمان و داروی آن‌ها می‌تواند خانواده بیماران را به زیر خط فقر بکشاند.

وی افزود: خوشبختانه خیریه‌هایی که در بخش سرطان‌های اطفال فعال هستند، داروهای کمیاب را تحت پوشش قرار داده‌اند و تا حد زیادی مشکلات این بیماران هموار شده است، اما گاهی درمان‌های کمکی برای درمان سرطان نیز وجود دارد که لازم است آن‌ها نیز مورد حمایت و پوشش بیمه قرار بگیرند.

ابوالقاسمی ادامه داد: برای پیشگیری از سرطان، سبک زندگی موضوع بسیار مهمی است به‌طوری‌که باید از خوردن غذاهای پرچرب جلوگیری کنیم و به غذاهای ارگانیک روی بیاوریم. درباره بیماری‌های خونی نیز مشاوره پزشکی بسیار اهمیت دارد و با استفاده از این مشاوره می‌توان آن‌ها را کنترل کرد بنابراین زوج‌های جوان نباید از مشاوره پیش از ازدواج غافل شوند.

وی افزود: همچنین اختلال در محیط‌ زیست، آلودگی آب، خاک، هوا و غذا و بی‌تحرکی در جامعه و چاقی می‌توانند در آینده سبب بروز سرطان شوند و این‌ها بالقوه خطرناک هستند و اگر بشر با طبیعت آشتی نکند موجب افزایش سرطان خواهد شد.

رئیس انجمن خون سرطان کودکان ایران در زمینه علت شیوع بیماری‌های خونی در کشور، گفت: ازدواج‌های فامیلی از مهم‌ترین علت ابتلا به بیماری‌های خونی در نوزادان است و این ازدواج‌ها شانس ابتلا به این بیماری‌ها را تا چندین برابر افزایش می‌دهد.

ابوالقاسمی افزود: اجرای طرح غربالگری بیماری‌های خونی سبب شده است تا تعداد کودکان مبتلا به تالاسمی از هزار تولد در سال به ۲۰۰ نوزاد کاهش یابد.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7