دیده بان سلامت

ماجرای تحریک بیماران به شکایت از پزشکان و جراحان

plastic-main

رئیس پنجمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران، ضمن تشریح ماجرای تحریک بیماران به شکایت از پزشکان، از نقش برخی افراد حرفه ای در بروز این رفتار، پرده برداشت.

به گزارش صدای پزشکان به نقل از مهر، دکتر ابراهیم رزم پا با بیان این مطلب که برخی محرکان حرفه ای بیماران را در زمینه های مختلف به شکایت از پزشکان و به ویژه جراحان تشویق می کنند، گفت: آنها به بیماران پیشنهاد می کنند که از پزشکان شکایت کنند و به آنها می گویند که شکایت شما را پیگیری می کنیم تا در صورت به نتیجه رسیدن، سهم خود را دریافت کنند.

وی افزود: این درحالی است که پس از بررسی شکایات واصله به مراکز پزشکی قانونی در جلسات کارشناسی، بسیاری از این شکایات به دلیل بی پایه و اساس بودن رد می شوند.

رزم پا گفت: در بسیاری از موارد نیز دیده شده که بیمار به دلیل ذهنیتی که از نتیجه جراحی زیبایی خود داشته و در پایان جراحی آن نتیجه را مشاهده نکرده، از جراح مربوطه شکایت کرده است؛ در چنین مواردی نیز پس از برگزاری جلسات کارشناسی و بررسی شکایت بیمار، شکایت بلامحل و بی اساس تشخیص داده و رد شده است.

کارشناس نظام پزشکی و پزشکی قانونی با بیان اینکه اکثر شکایات اساس علمی ندارند، افزود: در بسیاری از موارد بیمار به دلیل مواجه شدن با برخی عوارض از پزشک خود شکایت می کند در صورتی که افراد باید بدانند که هر عمل جراحی عوارض خاص خود را دارد و اعمال جراحی زیبایی نیز ممکن است با عوارضی همراه باشد.

رزم پا اظهار داشت: به طور کلی باید گفت که بسیاری از این شکایات به دلیل عدم درک متقابل پزشک و بیمار نسبت به خواسته های بیمار و شرایط و عوارض جراحی مطرح می شود.

به جراحان توصیه کرد: طبق عرف پزشکی، جراح پیش از انجام عمل جراحی باید تمام موارد را با بیمار مطرح کند و او را در جریان شرایط جراحی، نحوه جراحی و عوارض ناشی از آن قرار دهد تا بیمار با دید باز و علم کامل به تمام خود را برای انجام عمل جراحی آماده کند.

رئیس پنجمین کنگره بین المللی انجمن راینولوژی ایران از برگزاری این کنگره با حضور جمعی از متخصصان داخلی و خارجی حوزه راینولوژی و بیماری های سر و گردن از ۲۲ تا ۲۴ مهرماه در مرکز همایش های بین المللی رازی در تهران خبر داد و گفت: علاوه بر سخنرانان داخلی، ۱۱ مهمان خارجی از کشورهای آمریکا، آلمان، انگلیس، سوئد، مصر و ایتالیا در مورد موضوعات مختلف مرتبط با علم راینولوژی به ایراد سخنرانی می پردازند.

بسیاری از این شکایات به دلیل عدم درک متقابل پزشک و بیمار نسبت به خواسته های بیمار و شرایط و عوارض جراحی مطرح می شود.

رزم پا، هدف از برگزاری این کنگره و کارگاه های آموزشی ضمن آن را افزایش آگاهی پزشکان در مورد پیشرفت های صورت گرفته در سطح دنیا در زمینه علم راینولوژی و تبادل اطلاعات بین متخصصان این رشته عنوان کرد.

به گفته وی، اقدامات زیبایی سر و گردن، اختلالات خواب، بیماری های ناحیه بینی و سینوس در اطفال، نقش سیستم ایمنی در بیماری های سروگردن و نانومدیسین ازجمله محورهای این کنگره است که در مورد بحث و تبادل نظر قرار می گیرد.

رزم پا، برگزاری ۱۶ پنل را از دیگر برنامه های این کنگره عنوان کرد و گفت: این پنل ها در طول سه روز برگزاری کنگره در مورد موضوعاتی همچون بیماری های بینی و سینوس، راینوپلاستی، اقدامات زیبایی سروگردن، اختلالات سیستم ایمنی، اختلالات خواب و نانوتکنولوژی برگزار می شود.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

پاسخ بدهید

اولین نفری باشید که نظر می دهید

مرا مطلع کن از
avatar
wpDiscuz
Powered by Themes24x7