سرمقاله

همه راه ها به بیمه ختم می شود

protecting a family

در پرکتیس روزانه شاهدیم که پزشکان مختلف برای یک بیمار یکسان درمان های بسیار متفاوتی تجویز می کنند. قسمتی از این مشاهده به دلیل تشخیص های متفاوتی است که پزشکان به آنها می رسند. اما حتی اگر بیمار را با تشخیص قطعی در اختیار پزشکان متفاوت قرار دهیم باز هم شاهد این تفاوت خواهیم بود، این تفاوت می تواند به علت نگاه متفاوت به نتایج مطالعات یا حتی مهارت متفاوت فرد در یک پروسیجر خاص باشد. اما گاهی اوقات تفاوت ها از حد معقول فراتر می رود. پزشکی تجویز پزشک دیگر را برای بیمار حتی مضر می داند و بعضا هیچ تفاهمی بر سر درمان های پیشنهادی برای یه بیماری یکسان وجود ندارد. شرکت های بیمه بعضا درمان ها را از پوشش خود خارج می دانند و بیماران در این میان سرگردان و در نهایت مجبور به پرداخت از جیب می شوند.

اینجاست که به نقش مهم گاید لاین ها پی می بریم، گاید لاین به پزشک اجازه می دهد که مسیری روشن در برخورد با بیمار برای خود تصویر کند . گاید لاین های درمانی به پزشک اجازه می دهند که پس از تشخیص که حالا می تواند زمانی بیشتری را برای آن صرف کند، درمان مناسب را از بین گزینه هایی که تیمی از افراد متخصص و با تجربه به آنها رسیده اند و بیمه نیز آنها را به عنوان روش درمانی پذیرفته اند انتخاب کند. نه بیمار دیگر نگران پوشش بیمه خدمت است و نه تجویز پزشک توسط همکاری دیگر تخطئه می شود. و پزشک نیز با برخورد سر راست با بیماران دارای مشکل ساده، وقت بیشتری برای بیماران پیچیده می یابد.

گاید لاین به پزشک اجازه می دهد که مسیری روشن در برخورد با بیمار برای خود تصویر کند

به نظر می رسد با توجه به این نکات گاید لاین ها می توانند گره از کار بهداشت و درمان کشور بگشایند اما مشکل کجاست که ما روزانه براساس گاید لاین ها پرکتیس نمی کنیم ؟ و اصلا پاسخ این سوال چه ارتباطی به بحث تجمیع بیمه ها دارد.

وزارت بهداشت علت اجرائی نشدن گاید لاین ها را نبود ضمانت برای اجرا آنها می داند، وزیر بهداشت بر آن است که تا زمانیکه سیاستگذاری بیمه در دستان وزارت بهداشت نباشد هیچ ضمانتی برای اجرا آنها وجود ندارد. به قولی گاید لاین ها در صورتی اجرا می شود که شیر پرداختی بیمه در دستان کسی باشد که گاید لاین را ابلاغ می کند. یکی از نتایج تجمیع بیمه ها در حقیقت همین یکی شدن سیاستگذار بیمه و ارائه دهنده بیمه است.

وزارت بهداشت علت اجرائی نشدن گاید لاین ها را نبود ضمانت برای اجرا آنها می داند

سازمان بیمه سلامت در سال ۱۳۹۱ بر طبق ماده ۳۸ قانون برنامه پنجم توسعه تشکیل شد و هدف آن تجمیع سازمان های بیمه مختلف کشور بود و هدف اصلی آن این بود که هیچ ایرانی فاقد خدمات بیمه ای نماند. اما طرح تجمیع بیمه ها تاکنون اجرایی نشده است، وزیر رفاه، علی ربیعی تغییر ساختار ها را یکشبه ناممکن می داند و با آن مخالف است. حسن قاضی زاده هاشمی، وزیر بهداشت اما تجمیع بیمه ها را داروی بسیاری از مشکلات نظام سلامت می داند.

از سوی دیگر کارگران مخالف تجمیع بیمه ها هستند، آنها تجمیع بیمه را سلب مالکیت خود بر سازمان تامین اجتماعی می دانند که قرار بود یک نهاد غیر دولتی باشد. آنها می گویند که اموال سازمان تأمین اجتماعی از سهم ۷ درصدی کارگران و ۲۳ درصدی کارفرمایان در طول تاریخ تامین مالی شده است.

مخالفان تجمیع می گویند که طبق تبصره ۴ ماده ۳۸، سازمان تامین اجتماعی از سازمان های بیمه ای که باید اموالشان به سازمان بیمه سلامت منتقل شود استثنا شده است و مشکل عدم اجرای گاید لاین ها تدوین نشدن آنها در وزارت بهداشت است. از سویی وزارت بهداشت از گایدلاین ها در حال خاک خوردنی می گوید که تدوین کرده. مخالفین همچنین یکی شدن ارائه کننده و خریدار خدمت ( وزارت بهداشت در صورت تجمیع بیمه ها) را کور تر ککنده گره فعلی می دانند.

خلاصه که تجمیع بیمه ها به محلی برای زورآزمایی وزرات بهداشت و وزارت رفاه تبدیل شده است.

درباره نویسنده

نوید مقدم

نوید مقدم، پزشک و دستیار تخصصی پزشکی ورزشی
دانش آموخته پزشکی و بهداشت عمومی از دانشگاه علوم پزشکی تهران

نظری ندارید؟ صدای پزشکان متعهد به انتشار پیام های شما تا حد امکان است اما کلمات با بار توهین، انتشار نمی یابد

Powered by Themes24x7