دانش آموختگان دانشجویان

تحول در آموزش تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی / بازبینی ساختارهای آموزش تخصصی علوم پزشکی

لاریجانی

به گزارش صدای پزشکان به نقل از وبدا، معاون آموزشی وزارت بهداشت در جمع دبیران بوردهای بالینی از برنامه های این معاونت برای توسعه و تحول در آموزش تخصصی و فوق تخصصی سخن گفت.

به گزارش وبدا، دکتر باقر لاریجانی معاون آموزشی وزارت بهداشت در نشست دبیران بوردهای تخصصی و فوق تخصصی بالینی در دانشگاه علوم پزشکی تهران، بر لزوم حرکت ساختارمند در راستای ارتقای آزمون ها و استانداردسازی ارزشیابی های تخصصی و فوق تخصصی تاکید کرد.

دکتر لاریجانی آموزش علوم پزشکی را یکی از موضوعات مورد توجه وزارت بهداشت در سال جاری برشمرد و گفت: برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی با محورهای مختلف طراحی شده که یکی از این محورها ارتقای آزمون های علوم پزشکی است.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با بیان اینکه اقدامات متعددی در راستای برنامه ارتقای آزمون ها صورت گرفته اظهار داشت تاکنون قراردادهایی با موسسات برگزارکننده آزمون های بین المللی منعقد شده تا ضمن ایجاد امکان برگزاری آزمون های مرتبط در کشور، شرایط استانداردسازی آزمون های داخلی براساس شاخص های بین المللی فراهم گردد.

دکتر لاریجانی برگزاری مجازی برخی آزمون های ملی از جمله آزمون های علوم پایه و پره انترنی را از دیگر اقدامات صورت گرفته طی چندماه گذشته برشمرد و گفت: برگزاری آزمون ارتقاء ـ گواهینامه نیز طی بخشنامه ای به مناطق آمایشی واگذار گردیده تا از ظرفیت های این مناطق به طور مناسب بهره برداری گردد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بازنگری کوریکولوم های رشته های علوم پایه را از دیگر اقدامات ساماندهی شده در راستای برنامه های تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی برشمرد و اظهار داشت: مقرر است کلیه کوریکولوم های رشته های بالینی نیز با تمهیداتی در سال جاری به روز رسانی گردد.

وی توجه به شرایط و بار بیماری ها در کشور و همچنین توسعه های تکنولوژی را مبنای اصلی بازنگری کوریکولوم های آموزشی برشمرد و گفت: در رشته های علوم پایه سعی شده با رویکرد حرکت به سمت دانشگاههای کارآفرین و دانشگاههای نسل سوم و همچنین توسعه شرکت های دانش بنیان این کار انجام شود.

دکتر لاریجانی از اقدامات جدید وزارت بهداشت در زمینه اعتباربخشی موسسات آموزشی سخن گفت و اظهار داشت: مصوبه آمایش سرزمینی در حوزه آموزش علوم پزشکی فرصت خوبی را فراهم نموده تا از طرفیت مناطق آمایشی کشور در ارزیابی دانشگاه های علوم پزشکی کشور بهره برداری گردد.

وی به مصوبه جدید ارتقای اعضای هیات علمی اشاره کرد و گفت: در این دستورالعمل که بارها مورد بازبینی قرار گرفت و نهایتا در شورای عالی انقلاب فرهنگی تصویب شد سعی شده به نقش آموزش در ارتقای اعضای هیات علمی دانشگاهها بیشتر توجه شود که این امر به زودی زمینه هایی را در ارتقای آموزش علوم پزشکی فراهم خواهد نمود.

معاون آموزشی وزارت بهداشت با تاکید بر اهمیت آموزش تخصصی و فوق تخصصی در حوزه علوم پزشکی گفت: ایجاد لاگ بوک های الکترونیک، توجه به روزآمد کردن توسعه علوم مهارتی و توجه به اخلاق حرفه ای در این دوره ها از جمله اقداماتی است ک طی چند ماه اخیر در راستای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی صورت گرفته است.

دکتر لاریجانی به اهمیت توسعه بانک سوالات در ارتقای آزمون ها اشاره و اذعان نمود: این برنامه در دوره های دستیاری اجرا شده و نتایج آن نیز خوشبختانه رضایت بخش بوده است.

وی اضافه کرد: با اقداماتی که در راستای توسعه دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی صورت گرفته توسعه بانک سوالات در سایر دوره ها نیز پیاده به زودی اجرا خواهد شد.

معاون آموزشی وزارت بهداشت بوردهای تخصصی و فوق تخصصی را یکی از بازوهای مشورتی وزارت بهداشت در حوزه آموزش برشمرد و گفت: باتوجه به گفتمان جدیدی که در حوزه آموزش علوم پزشکی کشور ایجاد شده امیدواریم اعضای این بوردها ما را در ایجاد و پیاده سازی متدولوژی های جدید در گسترش آموزش تخصصی و فوق تخصصی همراهی نمایند.

دبیر شورای آموزش پزشکی و تخصصی با بیان اینکه تحول در آموزش علوم پزشکی نیازمند بازبینی در ساختارهای فعلی است ابراز امیدواری کرد با همکاری دبیران و اعضای بوردهای تخصصی و فوق تخصصی زمینه های تحول در این حوزه فراهم گردد.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

پاسخ بدهید

1 نظر برای مطلب "تحول در آموزش تخصصی و فوق تخصصی علوم پزشکی / بازبینی ساختارهای آموزش تخصصی علوم پزشکی"

مرا مطلع کن از
avatar
مرتب کردن براساس:   جدیدترین نظر | قدیمی ترین نظر | نظر با بالاترین رای
حسین
Guest

طبق معمول،وقتی حرف از تحول در آموزش میزنن،تنها کاری که در نهایت میکنن چندتا آزمون رو دستکاری میکنن.

wpDiscuz
Powered by Themes24x7