دستیاران تخصصی

نقطه پایان آزمون پرحاشیه و جنجالی / رادیولوژی و چشم، در صدر رشته های تخصصی پرطرفدار

چهل و سومین آزمون دستیاری هم به ایستگاه پایانی رسید. آزمونی که دو کارنامه متفاوت داشت و تغییرات زیادی از سر گذراند و در نهایت خبر از اقبال داوطلبان دستیاری به رشته‌های رادیولوژی و چشم داد.

به گزارش صدای پزشکان به نقل از روزنامه سپید، حرف و حدیث درمورد آزمون دستیاری سال ۹۵، از بهمن ماه دو سال پیش آغاز شد. امیر حسین ضیایی، معاون آموزشی سابق وزارت بهداشت در گفتگویی تفصیلی اعلام کرد که آزمون دستیاری چهل و سوم، با تغییراتی همراه خواهد بود.

یکی از مهم‌ترین تغییرات، تدوین ۵ زیرگروه برای محاسبه رتبه داوطلبان بود. تا پیش از این رتبه آزمون دستیاری از مجموع ۱۰۰ نمره محاسبه می‌شد و تمام سوالات سهم یکسانی در ارتقا یا کاهش رتبه فرد داشتند. اما بعد از تعریف ۵ زیرگروه «جراحی، عمومی، زنان»؛ «داخلی و قلب»؛ «کودکان و عفونی»؛ «ارتوپدی، گوش وحلق و بینی، اورولوژی، چشم، آمار و رادیولوژی»؛ «آسیب‌شناسی پوست، فارماکولوژی، نورولوژی، روانپزشکی و اخلاق پزشکی» نمره هر داوطلب براساس تعداد پاسخ‌های درست به سوالات هر زیرگروه، رتبه متفاوتی در هر زیرگروه را برای او رقم می‌زند.

مروری بر آزمون چهل و سوم و چالش‌هایش

آزمون دستیاری سال ۹۵، با شرکت ۱۴ هزار و ۹۳ نفر در روز نهم اردیبهشت برگزارشد اما از این تعداد، تنها ۶هزار و ۹۷۴ نفر مجاز به انتخاب رشته شدند.

موضوعی که به گفته مسئولان آموزشی تغیرات زیاد آزمون امسال، یکی از مهم‌ترین دلایل تعویق در اعلام نتیجه آزمون دستیاری سال جاری بود. باقر لاریجانی درهمین زمینه به ایسنا گفت: «امسال باتوجه به اینکه رشته‌ها به ۵ گروه تقسیم شدند باید ضرایب دروس متناسب با رشته های تحصیلی به صورت جداگانه تعیین شوند و بر همین اساس برای هر گروه برنامه نرم افزاری جداگانه ای تدوین شد که بی شک زمان محاسبات و انجام امور مربوط به آزمون را تغییر داد.»

محمدحسین پورکاظمی هم در همین زمینه به سپید گفت: «ما یک‌بار نتیجه را با تاثیر سوابق تحصیلی اعلام کردیم اما به دلیل تصمیم وزیر بهداشت مبنی بر لغو تاثیر سوابق تحصیلی در رتبه آزمون دستیاری امسال، حدود ۱۰ روز عقب افتادیم.»

او ادامه داد: «یکی دیگر از مشکلات ما، همزمان شدن زمان اعلام نتیجه آزمون دستیاری با آزمون دانشنامه تخصصی بود. از آنجا که آزمون بورد تخصصی و فوق تخصصی به صورت متمرکز در تهران برگزار می‌شود و باید بلافاصله بعد از آن نتایج را اعلام کنیم، مصاحبه کنیم و نتایج نهایی را اعلام کنیم. بنابراین یکی دیگر از دلایلی که باعث شد اعلام نتیجه آزمون دستیاری به تعویق بیفتد، همین موضوع بود.»

او به تغییرات محاسبه رتبه زیرگروه‌ها هم اشاره کرد و گفت: «امسال برخلاف سال‌های گذشته، محاسبه نمره شکل منطقی پیدا کرد. از آنجا که همکاران ما در وزارت بهداشت و علوم از نرم افزار استفاده نمی‌کنند و باید خودمان برنامه بنویسیم، در کاهش سرعت در اعلام نتایج تاثیر گذاشت.»

رئیس مرکز سنجش آموزش پزشکی این نوید را داد که نتایج آزمون دستیاری تا پایان امروز اعلام شود و گفت: «تمام همکاران ما همه تلاش خود را می‌کنند امروز نتیجه اعلام شود.»

اما تعویق در اعلام نتیجه تنها یکی از چالش‌های آزمون دستیاری چهل و سوم بود. تمدید سه مرتبه‌ای مدت زمان انتخاب رشته و ویرایش آن هم از دیگر ویژگی‌های منحصر به فرد این آزمون به شمار می‌رود. موضوعی که به گفته باقر لاریحانی، به دلیل شرایط خاص داوطلبان و تقاضاهای مکرر آنها رخ داد.

لغو تصمیم در دقیقه نود و یکم
تاثیر سوابق تحصیلی در محاسبه رتبه آزمون دستیاری سال جاری یکی دیگر از مهم‌ترین و کلیدی‌ترین تغییراتی بود که علی‌رغم تاکید مکرر معاون آموزشی وزارت بهداشت، عملی نشد. نمره پیش کارورزی و معدل کل دوره پزشکی عمومی در محاسبه رتبه آزمون دستیاری که از سوی مسئولان آموزشی وزارت بهداشت، یک سال و نیم قبل از برگزاری این آزمون اعلام شده بود اما درعمل حق عطف به ماسبق را درمورد داوطلبان این دوره محقق نکرد.

موضوعی که با تاکید و تلاش بیش از دو هزارتن از داوطلبان آزمون دستیاری سال ۹۵، به نتیجه رسید و یک ساعت مانده به نیمه شب ۱۹ مرداد از سوی دبیرخانه آموزش پزشکی و تخصصی وزارت بهداشت لغو شد.

فردای آن روز هم در حاشیه نشست معاونین آموزشی سراسر کشور، حسن هاشمی، وزیر بهداشت، تاثیر معدل را ظلم در حق داوطلبان دانست و تاکید کرد این تاثیرگذاری منوط به اطلاع‌رسانی پیش از اقدام به دانشجویان است.

سلیقه رتبه‌های برتر آزمون دستیاری
یکی دیگر از تفاوتهای آزمون دستیاری امسال، این بود که رتبه‌های برتر از میان استان‌هایی به غیر از تهران بودند. محمد حسین پورکاظمی درمورد اینکه ده رتبه برتر چه رشته‌هایی را انتخاب کردند و در کدام رشته برگزیده شدند، گفت: «چهار نفر از میان ده رتبه برتر رشته رادیولوژی، دو نفر رشته قلب و عروق، دو نفر رشته چشم پزشکی، یک نفر جراحی مغز و اعصاب و یک نفر رشته پوست را انتخاب کردند.»

او با اشاره به اینکه غالبا ۱۰۰ داوطلب برتر در هر رشته‌ای که انتخاب کنند، پذیرفته می شوند، ادامه داد: «بیش از ۵۰ درصد ۱۰۰ نفر اول رشته رادیولوژی را انتخاب کرده‌اند. رشته چشم با بیش از ۲۰ انتخاب، در رتبه دوم قرار دارد و بعد از آن رشته‌های اطفال، داخلی، جراحی و … هر کدام با دو یا سه انتخاب قرار دارند. این یعنی از بین ۱۰۰ رتبه برتر آزمون دستیاری، تنها کمتر از ۱۰ نفر رشته‌های داخلی، اطفال و … را انتخاب می‌کنند.»

پورکاظمی با تاکید بر اینکه از میان ۲۷ رشته تخصصی آزمون دستیاری، تنها دو رشته رادیولوژی و چشم مورد توجه و تاکید قرار می‌گیرد، گفت: «رشته‌های داخلی، اورژانس، اطفال از جمله رشته‌های کم متقاضی است که به نوعی برآیند مسائل اجتماعی ماست.»

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
3 نظرات
قدیمی ترین نظر
جدیدترین نظر نظر با بالاترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
ساحل
ساحل
7 سال قبل

طالبه باوجود اىن همه بلا که سر رشته رادیو مىاد باز خواهان داره

سوال مهم
سوال مهم
7 سال قبل
Reply to  ساحل

وقتی ظرفیت رادیولوژی ۲۳۰ نفر که در حد رشته های ماژور شده! انتظاری غیر از این هست؟
سوال اساسی اینه که با این همه رادیولوژی چرا هنوز پزشکان زنان اجازه سونوگرافی دارند؟؟!

javad
javad
7 سال قبل

با افزایش سهمیه مناطق محروم حق ماها رو خوردن. با هزار شدن چشم این چه وضعیه این چه عدالتیه واقعا هر روز حرص میخورم. اخرشم سهمیشونو با پولو پارتی میخرن فقط ماهاییم که اذیت میشیم. خدایا این چه وضعشه کم کم دارم ایمانمو از دست میدم

Powered by Themes24x7