دانش آموختگان

توقف پذیرش دستیار پاتولوژی

در پی اعتراضات به مصوبه جدید وزارت بهداشت در خصوص اجازه دوره تکمیلی کلینیکال پاتولوژی برای دارندگان مدرک پی اچ دی علوم آزمایشگاهی، مدیران گروه های پاتولوژی طی نامه ای عدم پذیرش رزیدنت جدید را با توجه به شرایط جدید اعلام کردند. در این نامه آمده است:

معاونت محترم آموزشی وزارت بهداشت ، درمان و آموزش پزشکی

جناب آقای دکتر لاریجانی

با  سلام و احترام در خصوص اطلاعیه اخیر آن معاونت مبنی بر دوره تکمیلی تخصصی علوم آزمایشگاهی و تنظیم آیین نامه اجرایی، بدین وسیله اعتراض شدید گروههای آموزشی سراسر کشور را به نحوه ی اعلام لزوم این دوره، عدم هماهنگی با گروههای آموزشی کشور، عدم اجماع هیِئت برد پاتولوژی و نهایتا اجرای آیین نامه اعلام می داریم و تقاضای بررسی مجدد آیین نامه فوق و لغو آن را داریم.

همانطور که مستحضر هستید برای ایجاد دوره های تکمیلی بالینی، مراحل قانونی نظیر طرح در شورای گسترش و مصوبه شورا، تدوین کوریکولوم مربوطه، تصویب در کمیسیون تدوین و تصویب در کمیسیون معین پیش از ابلاغ مورد نیاز است که به نظر میرسد در مورد      دوره ی مذکور این مراحل طی نشده است و یا در هیچ کدام از این مراحل گروه های پاتولوژی کشور که متولی طب آزمایشگاه بالینی در کشور می باشند، حضور نداشته اند که در این صورت نیز مورد اعتراض می باشد.

در اطلاعیه مذکور به اجبار وزارت به اجرای قانون نحوه اداره آزمایشگاههای کشور مصوب سال ۱۳۶۷ اشاره شده است که ۲۹ سال پیش امکان گذراندن دوره های تکمیلی آزمایشگاهی را برای متخصصین علوم آزمایشگاهی پی اچ دی بالینی در زمان جنگ تحمیلی  و به جهت اضطرار در آن زمان وضع کرده اند. حال آنکه با گذشت ۲۹ سال از آن زمان و تربیت نیروهای پزشک متخصص آزمایشگاه زیر نظر گروه پاتولوژی که در حال حاضر بیش از۱۵۰۰ نفر می باشند و سالی ۱۰۰ نفر نیز به آن اضافه میگردند، ضرورت اجرای قانون مربوطه در ۲۹ سال پیش مورد سوال است و به همین دلیل نیز در سالهای گذشته اجرا نشده است. لذا اضطرار آن معاونت در اجرای این قانون در مدت زمان اندک پس انتخابات پر شور ۱۳۹۶ و مدت زمان اندک باقیمانده تا پایان کار این دولت مورد شک و شبهه می باشد وقطعا لغو این آیین نامه در حال حاضر به شبهات ایجاد شده پایان خواهد داد. جامعه ی پاتولوژی از طرق قانونی و طرح در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس پیگیر فسخ قانون سال ۱۳۶۷ خواهد بود و تقاضای پشتیبانی آن وزارت را برای پایان دادن به مناقشه ی سی ساله در امر اداره آزمایشگاههای بالینی کشور را دارد.

واضح است اجرای آیین نامه مذکور منجر به بی انگیزگی دستیاران پاتولوژی خواهد شد که در حال حاضر نیز دست از کار کشیده اند و بیم عدم شرکت ایشان در امتحانات ارتقا ، گواهینامه و خدای ناکرده انصراف دسته جمعی آنها میرود. از طرفی از آنجا که در بدو ورود پذیرش دستیاری در کتابچه مربوطه، راه اندازی این رشته بطور موازی قید نشده است که در آن صورت بسیاری از دستیاران از انتخاب این رشته سر باز میکردند، لذا گروهی تقاضای  تغییر رشته نیز دارند. از طرف دیگر اعلام این آیین نامه به   نا امیدی اعضا هیئت علمی جوان و خروج ایشان از موقعیت هیئت علمی نیز می انجامد.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
9 نظرات
قدیمی ترین نظر
جدیدترین نظر نظر با بالاترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
دانشجوی پزشکی
دانشجوی پزشکی
7 سال قبل

سلام.خسته نباشید. من یه دانشجوی پزشکی ام.همسرم به تازگی فارغ التحصیل شده و پزشک عمومی هستن.یک فرزند ۹ماهه داریم.من ۲۴و همسرم۲۷سال دارن.با یک بچه و با این سن هنوز طاریم درس میخونیم و با سختیهای بسیاااار کشیک و بیمارستان و بی پولی و … واقعا که معلومه جریانی هست که میخواد پزشکای کشورمون رو خراب کنه به صورت اساسی. بعد از توهینای تلوزیون و سریال درحاشیه و اخبار ۲۰:۳۰ و… که سهم بسزایی در ازبین بردن حرمت پزشکی داشتن حالا تیر خلاص زده شده و میخواند کلا پزشکی رو از بین ببرن.اجازه تاسیس آزمایشگاه به رشته های علون پایه در… بیشتر

علی محمدی
علی محمدی
7 سال قبل

بله آزمایشگاهی ای که قریب به ۲۰ سال درس و طرح مربوط به آزمایشگاه رو میگذرونه شایستگی اداره آزمایشگاه رو نداره. خیلی ممنون که اصلا یک طرفه به قضیه نگاه نمیکنید!!

پدرام ع
پدرام ع
7 سال قبل

دوست عزیز یک پاتولوژیست با نمونه بافتی و تشخیص های تخصصی سر و کار داره که در حیطه دانش بقیه نیست .

مظلومي
مظلومي
7 سال قبل

۲۰ سال!!؟سالای مدرسه رفتنتم حساب کردی؟

علی اتابکی
علی اتابکی
7 سال قبل

مدتی است که تیترهای شما با متن همخوانی ندارد و بیشتر ژورنالیستی است

پزشک
پزشک
7 سال قبل

هرجا مصوبه ای دیدید که محتوای آن تداخل گروه های مختلف بود و جنجالی و غیر کارشناسی و علیه جامعه پزشکی…
ندید به یک اسم فکر کنید:

امامی رضوی

دانشجوی پزشکی
دانشجوی پزشکی
7 سال قبل

بحث سر این قضیه است که اصلا ربطی ندارن این دوتارشته.پاتولوژی دید بالینی قوی میخواد.رشته بسیار اساسی و رشته مادره که بیس تشخیص رو میذاره.مثل اینکه مثلا یه متخصص پاتولوژی بهش مجوز تدریس انگل شناسی و آزمایشگاه انگل بدن.خب معلومه نمیشه چون رشتش و سوادش این نیست هرچند تا حدی هم بلد باشه.دوستان علوم آزمایشگاهی اگر بخاطر فرار از بیکاری و مدرکی که شاید براتون زیاد کارایی نداشته میخواید آزمایشگاه بزنید؛یک لحظه به این فکر کنید که خدای نکرده مادر یا پدر شما به خاطر یک سرطانی که شاید بشه در زمان سریع جلوش گرفته بشه و زندگی رو به… بیشتر