به گزارش صدای پزشکان ایران به نقل از سپید، معاون آموزشی وزارت بهداشت گفت: اجرای بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی زیرساختهای آموزشی دانشگاهها را ارتقا داده و امروز اکثر دانشگاههای علوم پزشکی کشور مرکز مهارتهای بالینی و مرکز آزمون دارند.
باقر لاریجانی در نشست منطقه آمایشی ۶ که در روز گذشته در دانشگاه علوم پزشکی البرز برگزار شد با بیان اهداف تشکیل کلان مناطق آمایشی گفت: با برگزاری جلسات کلان مناطق آمایشی، دانشگاهها میتوانند از تجارب یکدیگر در ارتقای آموزش علوم پزشکی بهرهبرداری کنند.
لاریجانی اظهار داشت: منطقه آمایشی ۶، ویژگیهای خاصی دارد و از لحاظ جمعیت، تعداد دانشجو و عضو هیئت علمی بخش قابل توجهی از کشور را به خود اختصاص داده است و جمعیتی بیش از ۷ میلیون نفر در این منطقه ساکن هستند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: برخی از دانشگاههای این منطقه نیز در برخی شاخصها مثل نسبت استاد به دانشجو از وضعیت خوبی برخوردار هستند. وی به روند تدوین بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی اشاره کرد و اظهار داشت: این بستهها کاملا منطبق با اهداف اسناد بالادستی نظام سلامت تدوین شده است و دانشگاههای علوم پزشکی کشور نیز لازم است تا در برنامهریزیهای حوزه آموزش از این اسناد استفاده کنند، چرا که مدت زیادی توسط کارشناسان حوزههای مختلف بر روی این اسناد کار شده و اولویتهای کشور نیز در این اسناد مشخص میشود.
لاریجانی با بیان اینکه بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی طی جلسات متعدد با مسئولیت ستادی و دانشگاهی و در ویرایشهای مختلف نهایی شده است، گفت: بستهها در ابتدای دولت دوازدهم بازبینی شده و هدف این است که دانشگاهها با اجرای این بستهها به محصولات و نتایج مشخص دست پیدا کنند. وی خاطرنشان کرد: دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید بدانند میخواهند به کجا بروند و باتوجه به ظرفیتها، ماموریتهای مشخصی، تعیین و دنبال کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت افزود: دانشگاهها اگر چند هدف مشخص را پیگیری کنند در یک یا چند حیطه خاص میتوانند در سطح ملی و جهانی بدرخشند. وی تصریح کرد: در راستای اجرای سند آمایش سرزمینی ماموریتهای ویژهای به دانشگاهها و مناطق آمایشی سپرده شد و برخی دانشگاهها با پیگیری این ماموریتها توانستهاند در سطح بینالمللی هم در این زمینهها جایگاهی یافتهاند.
لاریجانی خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم مرجعیت علمی کشور تحقق یابد، لازم است هر دانشگاهی در یک زمینه خاص حرکت کند و در مجموع، تمام این اقدامات در کنارهم حوزه علوم پزشکی کشور را ارتقا میدهد. وی تاکید کرد: دانشگاهها مسئولیت دارند در حوزه آموزش در تمامی زمینهها پاسخگوی نیازهای منطقه خود باشند ولی لازم است در یک رشته خاص عمیق شوند و در این زمینه نسبت به توسعه رشتهها، پژوهش و انجام شبکههای علمی اقدام نمایند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به نقش بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در توسعه زیرساختهای آموزشی دانشگاهها اشاره کرد و گفت: طی حدود ۲ سال گذشته تقریبا تمام دانشگاهها مرکز مهارت بالینی و مرکز آزمون دارند و بسیاری از آزمونها به صورت الکترونیک برگزار میشود که این خود ظرفیت بزرگی برای ارتقای حوزه آموزش علوم پزشکی دانشگاه ایجاد کرده است.
وی اظهار داشت: برخی دانشگاههای کشور در زمینه هایی که ماموریت به آنها محول شده مسیر خود را یافتهاند و توانستهاند در سطح ملی در آن حوزه مطرح شوند و لازم است این دانشگاهها به سمت توسعه این ماموریتها در سطح بینالمللی حرکت کنند. لاریجانی تاکید کرد: دانشگاههای علوم پزشکی کشور باید در زمینهای که ماموریت دارند قطب کشوری شوند. یعنی قطبهای علمی علاوه بر اینکه خود در یک زمینه متخصص هستند، کشور را نیز در آن زمینه حمایت کنند.
معاون آموزشی وزارت بهداشت به ظرفیتهای دانشگاههای منطقه آمایشی ۶ اشاره کرد و گفت: دانشگاه قزوین در بحث مولفههای اجتماعی سلامت پیشرفت خوبی داشته و در سطح کشور حرف برای گفتن دارد و دانشگاه علوم پزشکی قم باتوجه به ظرفیتی که در حوزه معارف اسلامی دارد و با راهاندازی دانشکده طب و دین میتواند در سطح بینالملل در این زمینه بدرخشد. لاریجانی گفت: دانشگاههای نسل ۳ یک دیدگاه است که باید در تمامی اعضای هیات علمی دانشگاهها ایجاد شود و اگر دانشگاهها بخواهند توسعه یابند، باید به سمت تاسیس شرکتهای دانشبنیان حرکت کنند و درهای دانشگاه به سمت جامعه باز شود. وی تاکید کرد: آموزش علوم پزشکی باید انعطافپذیر باشد و در جهت پاسخگویی به نیازهای جامعه حرکت کند. در این زمینه این بستر فراهم شده تا دانشگاهها برنامه ۵ ساله خود برای تربیت نیروی انسانی را تدوین کنند و با بررسی اولیهای که در معاونت آموزشی وزارت بهداشت انجام میشود، تفاهمنامهای در این زمینه با دانشگاهها منعقد میشود.
معاون آموزشی وزارت بهداشت با اشاره به این موضوع که برخی کارهای انجام شده در قالب بستههای تحول و نوآوری در آموزش علوم پزشکی در کشور بینظیر است، گفت: یک نمونه از این اقدامات اعتباربخشی تمامی دانشگاهها و بیمارستانهای آموزشی است. لاریجانی افزود: در اعتباربخشی به دنبال رقابت دانشگاهها با یکدیگر نیستیم و این فرصتی است تا دانشگاهها ارتقا یابند.
پاسخ بدهید
اولین نفری باشید که نظر می دهید