معاون درمان وزیر بهداشت گفت: طبق مصوبه دولت زمان استاندارد و قانونی ویزیت هر بیمار برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه و برای پزشک متخصص ۲۰ دقیقه است، حق شکایت برای بیماران محفوظ است و اگر احساس کنند به آنان بیتوجهی شده، میتوانند شکایت کنند.
به گزارش صدای پزشکان به نقل از خبرگزاری فارس، محمدآقاجانی در حاشیه چهارمین همایش کشوری ارتقای مدیریت اطلاعات سلامت گفت: برنامهای که وزارت بهداشت دنبال میکند، استمرار برنامههای طرح تحول سلامت در سال گذشته و حفظ دستاوردهای آن است.
وی ادامه داد: در حوزه درمان ۸ برنامه اجرا کردیم و به دنبال آن هستیم به این برنامهها استمرار و عمق بیشتری بدهیم، البته برنامههای جدیدی طراحی شده که اگر منابعش تأمین شود به مرور اجرایی خواهد شد.
آقاجانی گفت: برنامههای جدید در حوزه درمان، بهداشت و آموزش است. در حوزه درمان علاوه بر استمرار برنامههای گذشته، استقرار نظام ملی درمان بیماریها به ویژه برای چهار بیماری مهلک در کشور که شامل سکتههای قلبی، مغزی، سرطان و حوادث است، اجرا میشود.
معاون درمان وزیر بهداشت در مورد زمان ویزیت در مطبها، گفت: استاندارد زمان ویزیت در مطبها در مصوبه ابلاغی تعرفههای درمانی سال ۹۴ از سوی دولت اعلام شده که برای پزشک عمومی ۱۵ دقیقه، متخصص ۲۰ دقیقه، فوق تخصص ۲۵ دقیقه و روانپزشک ۳۰ دقیقه است.
وی ادامه داد: البته برنامههایی در وزارت بهداشت برای دانشگاه های مناطق کمتر توسعهیافته داریم که تعداد پزشک و متخصص کافی ندارند و نباید صف انتظار ایجاد شود، بنابراین گاهی مجبوریم در مراکز دولتی و در بیمارستانهای مناطق محروم برای دسترسی بهتر مردم، قدری از استاندارد زمان ویزیت عبور کنیم تا نوبتهای طولانی رخ ندهد.
آقاجانی گفت: به دلیل مشکلات و کمبودها مجبور به تعدیل این زمان هستیم، البته امیدواریم با راهاندازی ۲۵۰ کلینیک ویژه و ۶ هزار و ۶۰۰ مطب در مجموعه بیمارستانها و دانشگاهها بخشی از کمبود نیروی تخصصی را برطرف کنیم که این موضوع، ما را در حمایت از بیماران و نزدیک شدن به استانداردها کمک میکند.
معاون درمان وزیر بهداشت ادامه داد: حق شکایت برای بیماران در این زمینه محفوظ است، اگر احساس کنند که به آنان بیتوجهی شده و پزشک به قدر کافی برای معاینه و تشخیص وقت نگذاشته، میتوانند از طریق نظامپزشکی و معاونتهای درمان دانشگاهها آن را پیگیری کنند.