سیاست گذاری سلامت نظام سلامت

گزینه های ریاست سازمان نظام پزشکی/شاید رئیس برگردد

کناره گیری رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران، گزینه های جدیدی را برای نشستن بر روی صندلی ریاست تنها سازمان صنفی پزشکان کشور، مطرح کرده است.

به گزارش صدای پزشکان و به نقل ازخبرگذاری مهر، ایرج فاضل رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران که تابستان سال ۹۶ در انتخابات نظام پزشکی توانست بر صندلی ریاست مهم ترین سازمان صنفی پزشکان تکیه بزند، حالا از سمت خود کناره گیری کرده است تا شرایط برای اداره سازمان نظام پزشکی کشور، با چالش هایی مواجه شود.

سازمان نظام پزشکی جمهوری اسلامی ایران، به عنوان تنها سازمان صنفی جامعه پزشکی کشور تلقی می شود که پس از تشکیل، همواره با چالش ها و فراز و فرودهایی در انجام وظایفش مواجه بوده است. زیرا، جامعه پزشکی بر این عقیده اند که این سازمان می بایست مطالبه گر خواسته های قانونی و معقول آنها باشد و در عین حال، وزارت بهداشت و سایر دستگاه ها، معتقدند اولویت این سازمان، دفاع از حقوق بیمار و پزشک است. یعنی اینطور نباشد که فقط منافع و مطالبات پزشکان دیده شود.

سازمان نظام پزشکی در ادوار مختلف، روسای زیادی از چهره های اصولگرا و اصلاح طلب به خود دیده است که شاید جنجالی ترین دوره این سازمان، بر می گردد به دوران ریاست شهاب الدین صدر که می خواست برای انتخابات بعدی سازمان نظام پزشکی کاندیدا شود که رد صلاحیت شد و همین مسئله باعث گردید بعد از انتخاب علیرضا زالی به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی، حکم ریاست سازمان که می بایست توسط رئیس جمهوری امضا و صادر شود، با تاخیر چند ماهه و پس از روی کار آمدن دولت حسن روحانی صورت بگیرد. در حالی که زالی در ماه های پایانی ریاست جمهوری احمدی نژاد، انتخاب شده بود و می بایست در همان دوران حکم ریاست خود را بگیرد.

به دنبال ۴ سال ریاست زالی بر سازمان نظام پزشکی، اکثریت جامعه پزشکی متفق القول بر این عقیده بودند که این سازمان کمتر درگیر حواشی سیاسی بوده است. زیرا، زالی به عنوان یک چهره علمی و در عین حال آرام و دور از کشمکش های سیاسی، فقط در راستای اهداف سازمان نظام پزشکی تلاش می کرد. به دنبال انتخابات بعدی نظام پزشکی، ایرج فاضل توانست در تابستان ۹۶ ، بار دیگر به سازمان نظام پزشکی برگردد. زیرا، او یک بار هم در سال های دور، عهده دار ریاست این سازمان بوده است. اما، تفاوت ریاست اخیر او با دوره های گذشته، در این بود که حالا او پا به سن گذشته و خیلی ها از درون جامعه پزشکی بر این عقیده بودند که این سازمان به مدیران جوان نیاز دارد.

حالا پس از گذشت یک سال و اندی از دوران ریاست فاضل بر سازمان نظام پزشکی، او از سمت خود کناره گیری کرد.

پس از جنجال های قانون منع بکارگیری بازنشستگان در دستگاه های دولتی، ایرج فاضل نیز حکم بازنشستگی خودش را از رئیس دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی می گیرد و همین موضوع، سبب می شود تا او در نامه ای به رئیس شورای عالی نظام پزشکی، از سمت ریاست سازمان نظام پزشکی، کناره گیری کند.

در نامه ایرج فاضل خطاب به محمدرضا ظفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی، آمده است: «اینجانب در تاریخ ۱۳۹۷/۹/۱۲طی حکم شماره ۱۰۰/۷۴۹۳ ریاست دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به افتخار بازنشستگی نائل شده ام. ضمن سپاس از این اقدام، بر اساس مصوبه ممنوعیت بکارگیری بازنشستگان مصوب ۱۳۹۵ مجلس شورای اسلامی و مصوبه مورخ ۱۳۹۶/۱۱/۲۶ شورای عالی نظام پزشکی استعفا و کناره گیری خود را از سمت ریاست کل سازمان اعلام می کنم.»

بر اساس تبصره ۲ ماده ۹ قانون نظام پزشکی از این تاریخ تا زمان انتخاب رئیس کل جدید توسط مجمع عمومی، مسئولیت سرپرستی سازمان نظام پزشکی بر عهده رئیس شورای عالی نظام پزشکی خواهد بود.

واکنش رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی به استعفای فاضل

منصور جعفری نمین رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی، در گفتگو با خبرنگار مهر، به روند استعفای رئیس کل سازمان نظام پزشکی اشاره کرد و گفت: استعفای دکتر فاضل شوک بود، زیرا وی یکی از برندهای سازمان نظام پزشکی و کشور هستند.

وی با اشاره به اینکه رئیس شورای عالی نظام پزشکی به عنوان رئیس موقت سازمان نظام پزشکی، امور سازمان را عهده دار خواهد بود، افزود: مجمع عمومی نظام پزشکی، در مدت ۱.۵ تا ۳ ماه فرصت دارد نسبت به تشکیل جلسه فوق العاده مجمع عمومی برای انتخاب رئیس جدید سازمان نظام پزشکی، اقدام کند.

جعفری نمین، در ارتباط با کاندیداهای ریاست سازمان نظام پزشکی، گفت: کاندیداها می بایست عضو هیات مدیره نظام پزشکی در یکی از شهرستان ها و استان ها باشند و هیچ محدودیتی در کاندیداتوری برای ریاست سازمان وجود ندارد.

وی با اعلام اینکه هفته آینده جلسه مشترک مجمع عمومی نظام پزشکی و شورای عالی نظام پزشکی به منظور زمان تشکیل جلسه فوق العاده برگزار خواهد شد، تاکید کرد: به نظر می رسد هرچه زودتر این جلسه برگزار و رئیس جدید انتخاب شود.

رئیس مجمع عمومی نظام پزشکی، در ارتباط با گزینه های پیش رو برای انتخاب رئیس جدید سازمان نظام پزشکی، گفت: الان نمی شود برای معرفی گزینه ها، اظهارنظر کرد.

گزینه های جدید ریاست سازمان نظام پزشکی

حالا باید منتظر بود تا مجمع عمومی نظام پزشکی، گزینه جدید ریاست سازمان نظام پزشکی را معرفی کند. این در حالی است که سازمان نظام پزشکی، در شرایط بحرانی قرار دارد و در یک سال گذشته با مشکلات عدیده ای مواجه بوده است که همین نکته، باعث می شود گزینه های ریاست جدید سازمان، جانب احتیاط را رعایت کنند.

در این بین از محمدرضا طفرقندی رئیس شورای عالی نظام پزشکی، به عنوان یکی از گزینه های ریاست سازمان نام برده می شود. او نیز همچون ایرج فاضل، سابقه نشست بر روی صندلی ریاست سازمان نظام پزشکی را در سوابق خود دارد.

احتمال بازگشت فاضل

در این بین، شائبه حضور مجدد فاضل در سازمان نظام پزشکی مطرح است. زیرا، گفته می شود بعد از حکم بازنشستگی از دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و اینکه سازمان نظام پزشکی، به عنوان یک سازمان غیردولتی فعالیت می کند، زمزمه هایی به گوش می رسد مبنی بر اینکه در مجمع عمومی نظام پزشکی و شورای عالی سازمان نظام پزشکی، تلاش می شود ایرج فاضل در مسند خود باقی بماند. زیرا، هنوز با کناره گیری و استعفای فاضل موافقت نشده است.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

پاسخ بدهید

اولین نفری باشید که نظر می دهید

مرا مطلع کن از
avatar
wpDiscuz
Powered by Themes24x7