دانش آموختگان دانشجویان

افزودن دو واحد درسی آشنایی با اصول مبانی طب سنتی به رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی/کاهش تعهدات قانونی برای آموزش دیدگان طب سنتی

معاون طب سنتی وزارت بهداشت از آخرین اقدامات انجام شده در این معاونت، جهت نهادینه کردن طب سنتی در میان دست اندرکاران نظام سلامت خبر داد.

به گزارش صدای پزشکان به نقل از فارس، محمود خدادوست، معاون طب سنتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، از آخرین اقدامات انجام شده جهت نهادینه کردن طب سنتی توسط معاونت مربوطه در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خبر داد.

 کاهش تعهدات قانونی برای آموزش دیدگان طب و داروسازی سنتی

وی اظهار داشت: از آنجایی که یکی از سیاست‌های وزارت بهداشت این است که متخصصین طب و داروسازی سنتی را وارد عرصه ارائه خدمت کند تا آن‌ها بتوانند در بخش‌ها و مراکز خصوصی، خدمات طب سنتی آکادمیک را ارائه کنند، بر این اساس ما درصدد شدیم تا تعهدات قانونی این فارغ التحصیلان را کاهش دهیم و خوشبختانه وزیر نیز دستور آن را ابلاغ کردند.

خدادوست تصریح کرد: در این دستورالعمل جدید، بخش‌های زیادی از فارغ التحصیلان که جزو بنیاد نخبگان و نفرات اول تا سوم دوره‌های دانشگاه طب سنتی باشند، همچنین رزمندگانی که بالای شش ماه داوطلب و رزمنده بوده‌اند، فرزندان شهدا و همسران جانباز بالای ۷۵ درصد، از انجام این تعهدات قانونی معاف می‌شوند.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت با اشاره به اینکه پایه تعهدات قانونی دوسال است، ادامه داد: اگر این متخصصان طب سنتی در دانشگاه‌هایی که کمتر از سه نفر عضو هیئت علمی دارند، فعالیت کنند تعهدات قانونی‌شان به یکسال کاهش می‌یابد، در واقع با این طرح بناست، تعداد اندک فارغ التحصیلان طب و داروسازی سنتی سریعتر وارد عرصه کار شوند و ارائه خدمت کنند.

آموزش خدمات طب سنتی به صورت پایلوت

خدادوست، گفت: خدمات رسانی در خانه بهداشت در ۹ دانشگاه علوم پزشکی کشور در سطوح بهورزی شروع شده است و آموزش‌های طب سنتی به بهورزان داده می‌شود تا آن‌ها نیز به مردم آموزش‌های لازم را بدهند؛ این کار به صورت پایلوت آغاز شده است.

آغاز فعالیت فاز اول سلامتکده‌های تیپ در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور

معاون طب سنتی وزارت بهداشت افزود: همچنین معاونت طب سنتی وزارت بهداشت درصدد بود تا مجوزی برای ساخت ۲۰ سلامتکده تیپ با معماری ایرانی اسلامی بگیرد که موفق شد فاز اول این کار را در ۱۰ دانشگاه علوم پزشکی کشور آغاز کند و برای هرکدام از این ۱۰ دانشگاه‌، یک ‌سوم یعنی ۳۰ درصد اعتبار مورد نیاز را پرداخت کرده است؛ این نیز یکی از کارهای مهم در معاونت طب سنتی وزارت بهداشت بوده است.

افزودن دو واحد درسی آشنایی با اصول مبانی طب سنتی به رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی

وی درباره افزودن دو واحد درسی آشنایی با اصول مبانی طب سنتی و طب مکمل به برنامه آموزشی رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی، گفت: این کار از ورودی سال ۹۶ اجباری شده درحالیکه قبل از آن به صورت اختیاری بوده است و اضافه شدن این دو واحد درسی برای برخی از رشته‌های گروه پزشکی دیگر مانند تغذیه، توانبخشی، پرستاری و مامایی، در دستور کار شورای عالی برنامه ریزی است؛ پیش بینی می‌شود با رویکرد مثبتی که معاونت آموزشی و وزیر دارد، این نیز تصویب شود.

ساماندهی چگونگی استفاده از روایات طبی و اسلامی

خدادوست، تصریح کرد: از آنجایی که در چند سال اخیر بحث طب اسلامی، روایی و نبوی بیشتر مطرح شده و یک عده افراد تحت این عناوین، نگاه اخباری‌گری به استفاده از روایات طبی داشتند لذا از سال ۹۳ کمیته‌ای با نام کمیته نظام سلامت در اسلام در وزارتخانه تشکیل شد که با استفاده از اساتید مجرب در حوزه علوم حدیث و علوم قرآنی به تبیین چگونگی استفاده از ظرفیت‌های دینی برای ارتقای سلامتی خصوصا در حوزه سلامت معنوی، کارهای خیلی خوبی انجام می‌دهد از جمله اینکه حدود شش وُرک شاپ آموزشی در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور را برگزار کرد.

وی از برگزاری همایشی با عنوان «طب اسلامی، روایی و نبوی» با سفارش مقالات و با استفاده از اساتید مجرب در این حوزه در شهر مشهد خبر داد و گفت: قرار بود این همایش در اواخر بهمن ماه سال جاری برگزار شود که به تعویق افتاد و در فروردین ماه سال آینده در مشهد برگزار خواهد شد.

معاون طب سنتی وزارت بهداشت یادآور شد: همایش‌های ملی برای معرفی طب سنتی و قابلیت‌های طب سنتی ایرانی از جمله همایش «طلای سبز» قبل از پایان سال برگزار و همایش «جندی شاپور» در دزفول برگزار می‌شود، همچنین همایش «طب سنتی و اخلاق سنتی» در دانشگاه علوم پزشکی ایران در ۱۷ اسفند ماه برگزار می‌شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما تاکنون برای نهادینه شدن طب سنتی در نظام سلامت گام‌های خوبی برداشته‌ایم تا همه دست اندرکاران نظام سلامت با این آموزش‌ها آشنا شوند.

 

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

پاسخ بدهید

1 نظر برای مطلب "افزودن دو واحد درسی آشنایی با اصول مبانی طب سنتی به رشته‌های پزشکی، داروسازی و دندانپزشکی/کاهش تعهدات قانونی برای آموزش دیدگان طب سنتی"

مرا مطلع کن از
avatar
مرتب کردن براساس:   جدیدترین نظر | قدیمی ترین نظر | نظر با بالاترین رای
آرمین
Guest
متاسفانه بیشتر از این که این مقوله ای علمی باشه شده مقوله ای سیاسی و بعضا مذهبی! متاسفانه طوری پزشکی مدرن رو جلوه میدهند که انگار کل پزشکان کافر و ملحد اند و روش های درمانی مدرن همگی بی اثر است و برای پرکردن جیب شرکت های داروسازی! و از طرفی قدما و بزرگان و گذشتگان گویی درمان همه چیز را میدانستند! طبیعتا این توهم را به این افراد به اصطلاح طب سنتی میدهد که همه چیز را میداند و البته درمان همه چیز را!! البته منکر این نیستم که بعضی از درمان های انها نتیجه بخش است اما اگر… بیشتر
wpDiscuz
Powered by Themes24x7