یادداشت

یک چهارم پزشکان به دنبال کاهش یا تغییر کار خود

در تحقیقی که روزهای گذشته توسط the Mayo Clinic Department of Medicine Program on Physician Well-being منتشر شده است؛ بیان شده است که بسیاری از پزشکان برای پیدا کردن شادی در کار خود، در حال برنامه ریزی برای کاهش ساعت کار بالینی خود و یا حتی کار بالینی خود هستند.
دراین نظرسنجی که در سطح ملی در کشور آمریکا و از تمام تخصص‌ها صورت پذیرفته است (۶۶۹۵ پزشک به نمایندگی از ۸۳۵,۴۵۱ پزشک شاغل در ایالت متحده) ، تقریبا یک نفر از پنج نفر از پاسخ دهندگان، برای کاهش ساعات کاری خود در طی ۱۲ ماه آتی برنامه داشتند و یکی از هر چهار نفر بیان داشتند که کار خود را احتمالا تنها تا ۲ سال آینده ادامه خواهند داد. نویسندگان این مقاله معتقدند که عامل اصلی برای علاقه پزشکان به کاهش کار خود، فرسودگی شغلی است.

۱۹٫۸% پاسخ دهنگان برای تغییر کار خود به یک کار نیمه وقت در طی یک سال آتی برنامه داشتند، ۲۶٫۶% به دنبال تغییر شغل و موقعیت کاری خود در ۲ سال آینده هستند (۳۷٫۴% این عده به دنبال بازنشسته کردن کامل خود در این ۲ سال هستند و ۹٫۷% تمایل به کارهای مدیریتی و اداری و ترک کار بالینی دارند)

تجزیه و تحلیل‌ها نشان داده است که فرسودگی شغلی (burnout)، نارضایتی از ایجاد تعادل بین زندگی شخصی و شغلی و عدم رضایت از پرکردن پرونده الکترونیک بیماران (EHR)، مهم‌ترین عواملی هستند که باعث شده پزشکان آمریکایی به دنبال کاهش ساعات کاری خود باشند. نویسندگان این مقاله تاکید می‌کنند که کاهش ساعات کار بالینی موجب کاهش مراقبت از بیماران می شود و تاثیر مستقیمی بر کفایت دسترسی بیماران به پزشکان دارد. ترک شغل جاری (حتی برای کسب یک شغلی دیگر) موجب انقطاع نیازهای درمانی مداوم می شود.

جایگزینی پزشکان برای موسسات درمانی و بیمارستان‌ها بسیار هزینه‌زا خواهد بود. به ازای جایگزینی یک پزشک با پزشکی دیگر بالغ بر ۸۰۰٫۰۰۰ دلار به سیستم سلامت هزینه تحمیل خواهد شد. همچنین عدم حس تعلق پزشک به محل کار خود باعث کاهش تلاش وی در رشد و اعتلای آنجا و عدم تلاش برای برقراری رابطه موثر با همکاران و بیماران خواهد شد.

در سرمقاله‌ای که توسط سردبیر نشریه مربوطه و در تحلیل این مقاله منتشر شده است، بیان شده است که اگر حتی یک سوم این پزشکان برنامه های خود برای کاهش یا تغییرشغل خود را عملی کنند ایالت متحده ۴۷۶۲ پزشک خود را طی دو سال آینده از دست خواهد داد، چیزی معادل فارغ التحصیلان دو ساله ۱۹ دانشکده پزشکی که هر کلاس آن ۱۲۵ دانشجو داشته باشد. علاوه بر این؛علی رغم ایجاد ۱۱ دانشکده پزشکی در سال های ۲۰۰۱ تا ۲۰۱۱ در آمریکا این کاهش ساعات کاری باعث کمبود ۴۵ الی ۹۰ هزاری پزشک در سال ۲۰۲۵ برای آمریکا و در نتیجه افت دسترسی به مراقبت ها خواهد شد.

در پایان این مقاله و سرمقاله نشریه مربوطه، تاکید می شود که توجه به سلامت پزشکان و داشتن برنامه جدی برای کم کردن فرسودگی شغلی آنان، تنها راه جلوگیری از چنین اتفاق ناخوشایندی است.

لینک اصلی

درباره نویسنده

حامد چراغعلی

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7