داروسازی دیده بان سلامت

صنعت دارویی نباید لگدمال شود

به گزارش صدای پزشکان به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان سعید نمکی سرپرست وزارت بهداشت صبح امروز در همایش رؤسای‌ نظارت بر درمان دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور که در دانشگاه علوم پزشکی ایران برگزار شد، در جمع خبرنگاران، اظهار کرد: رعایت حقوق بیمار و نظارت بر حقوق شهروندی بیماران یکی از اصلی‌ترین مأموریت‌ها و رسالت ما در وزارت بهداشت محسوب می‌شود و من از جدیت و تلاش زیاد دکتر هاشمی تشکر ویژه‌ای می‌کنم.

وی ادامه داد: طرح تحول نظام سلامت یکی از طرح‌های اصلی دولت روحانی محسوب می‌شود که با قدرت و شدت ادامه پیدا می‌کند و وظیفه ما کاهش هزینه‌های کمرشکن بیماران در بخش‌های سرپایی و بستری همچنین توسعه زیرساخت‌های نظام سلامت است.

تأمین داروهای اساسی بیماران خاص از وظایف وزارت بهداشت

سرپرست وزارت بهداشت با اشاره به اینکه یکی دیگر از تکالیف ما تأمین داروهای اساسی بیماران خاص و صعب‌العلاج است، افزود: ماندگاری پزشکان در مناطق محروم یکی از فاکتورهای طرح تحول نظام سلامت در کشور محسوب می‌شود.

وی ادامه داد: ما به دنبال اصلاح هزینه‌ها و تعرفه‌ها در صورت نیاز هستیم و وزارت بهداشت توجه جدی به زیرساخت‌های مورد نیاز بیماران سرپایی‌ دارد و به مقوله‌ بیماری‌های غیرواگیر‌ در کشور نیز اهمیت خاصی می‌دهد.

نمکی با اشاره به اینکه برخی از مسائل سنگینی بر دوش نظام سلامت است، افزود: بهداشت روان و ادغام آنها در فعالیت‌های نظام سلامت به همراه رسیدگی به سلامت سالمندان و اصلاح ساختار شبکه بهداشتی – درمانی از دیگر برنامه‌های وزارت بهداشت در آینده است و ما سعی می‌کنیم تا ساختار نظام سلامت بر اساس استانداردها‌ اصلاح شود زیرا در حدود ۳۰ سال است که هیچ بازنگری بر این موارد انجام نشده است.

وزیر بهداشت ادامه داد: یکی از کارها بر اساس برنامه پنجم و ششم توسعه اجرای پزشک خانواده، نظام ارجاع، راهنمای‌ بالینی و پرونده الکترونیک سلامت است که این طرح‌ها از پروژه‌های بر جای مانده از برنامه‌های پنجم و وظایف وزارت بهداشت بر اساس برنامه ششم توسعه است.

نمکی اظهار کرد: بیماران نباید در زمان بستری یا دریافت خدمات سرپایی هزینه‌های کمرشکن‌ بپردازند و خوشبختانه‌ امروزه در حوزه درمان اقدامات خوبی انجام شده است.

وی در خصوص اقدامات وزارت بهداشت در حوزه دارو ادامه داد: من احترام زیادی برای آقای اصغری قائل هستم و از خدمات زیاد وی تشکر می‌کنم اما آقای پیرصالحی‌ را به عنوان رئیس سازمان غذا و دارو منصوب و وظایف و تکالیفی‌ را بر عهده وی قرار داده‌ام.

وزیر بهداشت اضافه کرد: اولین وظیفه سازمان غذا و دارو تأمین داروهای اساسی مردم با توجه به شرایط و تحریم‌هاست، خوشبختانه امروزه ذخیره خوبی در زمینه دارو داریم و در زمانی که در سازمان برنامه و بودجه بودم منابع خوبی در این خصوص تزریق‌ شده است و نگرانی در خصوص کمبود دارو وجود ندارد.

ضرورت حمایت از صنعت دارویی داخلی کشور

وی اظهار کرد: باید صنعت دارویی داخلی کشور را حمایت کنیم و من معتقدم که این صنعت نباید لگدمال‌ شود، با استفاده از ارتباط شرکت‌های داخلی با داروسازان خارجی و مطرح و با انتقال دانش و تکنولوژی‌ در آینده نزدیک باید داروهای هایتک را در داخل کشور تولید کنیم.

وزیر بهداشت گفت: من معتقدم که بر غذا نظارت بیشتری باید انجام شود تا موادغذایی‌ سالم به دست مردم برسد.

نمکی در خصوص مسائل پرستاری گفت: پرستاران مدافعان خط مقدم ما در حوزه درمان و در بخش‌های بستری و سرپایی‌ هستند و بسیار مورد احترام ما قرار دارند.

 نوزده هزار پرستار جذب می‌کنیم

وی ادامه داد: برای رفع نیاز تخت‌های بیمارستانی که به تازگی راه‌اندازی شده است، پرستار جدید جذب می‌شود و بر این اساس ۱۹ هزار نیروی جدید جذب می‌کنیم.

وزیر بهداشت ادامه داد: پرستاران در دیگر مراکز مانند خانه‌های سلامت و مراکز جامع سلامت همچنین پایگاه‌های بهداشت و درمان می‌‌توانند فعالیت خوبی داشته باشند و ما باید از این نیروهای زحمتکش‌ در این بخش‌ها استفاده کنیم،معتقدم که پرستاران مهمترین نیروها در نظام سلامت و به خصوص در زمینه پیشگیری هستند.

نمکی در خصوص توزیع ۵۰۰ میلیون یوروی صندوق توسعه ملی گفت: توزیع ۵۰۰ شروع شده و بخشی از آن به استان‌ها رسیده است و قسمت دیگر این پول طی روزهای‌ آینده برای رفع مسائل و مشکلات در سراسر کشور توزیع می‌شود.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7