یادداشت

قضیه اقتصادست! آقای رئیس جمهور!

حسن روحانی، رئیس جمهور در سخنانش در دفاع از دکتر نمکی در مجلس برای تصدی وزارت بهداشت، عبارتی گفت که بخش اولش به خوبی شنیده شد اما بخش دومش خیلی مورد توجه قرار نگرفت، او پس از اینکه گفت جراحان در کشور های پیشرفته بیمار خود را به دستشویی می برند اضافه کرد اینکه در ایران شاهد چیز دیگری هستیم به خاطر این است که پزشکان خود را تافته جدابافته می دانند و تاکید کرد این نگاه در دانشکده پزشکی باید اصلاح شود.
عجیب است که رئیس جمهور دنیا دیده این را فراموش کرده که زیر بنای بسیاری از رفتارهای افراد و جوامع اقتصادی و نه سجایا و ارزش های اخلاقی است، عجیب است که رئیس جمهوری که به دنبال بازی برد برد با دنیاست می خواهد با نگاه ساده انگارانه مانند سلف خیالپرداز خود راه حل را در راهکار های به اصطلاح فرهنگی و آموزشی بیابد، عجیب است که رئیس جمهوری که قرار بود کشور را به مسیر فکر و کار کارشناسی برگرداند نداند که سیستم پرداخت کشورهاست که تفاوت رفتار حرفه ای را باعث می شود. در سیستم حقوق محور اروپا که هر چه پزشک کار کند درآمدش تغییر چندانی نخواهد کرد، اینکه جراح ملحفه های اتاق را هم عوض کند نه نشانه فرشته خوی بودن او بلکه نشان دهنده اثر سیستم اقتصاد بهداشت آن کشور است که پزشک را به سمت ارائه خدمات به بیماران بیشتر هل نمی دهد. اگر در ایالات متحده پرستار شرح حال می گیرد و پزشک با بیمار شرح حال گرفته شده و معاینه شده روبرو می شود به خاطر این است که در سیستم بهداشتی درمانی خصوصی مبتی بر عملکرد، هر چه خدمات بیشتری ارائه شود به نفع پزشک و بیمارستان خواهد بود. اگر روزی در این کشور سیستم فی فور سرویس راه افتاد دلیلش پول پرستی پزشکان نبود، بلکه دلیل اراده دولت برای گسترش خدمات پزشکی به دورترین نقاط کشور بود.
خلاصه عجیب است که آقای روحانی نمی داند که تصمیمات کلان خود و زیر مجموعه اش است که رفتار افراد را شکل می دهد نه اینکه تعدادی معلم اخلاق را استخدام کنیم که به دانشجویان پزشکی یاد بدهند تافته جدا بافته نیستند، البته این روش برای سیستم بهداشت و درمان آب ندارد ولی برای عده ای نان خواهد داشت. البته که آقای رئیس جمهور می داند.

درباره نویسنده

نوید مقدم

نوید مقدم، پزشک و فعال اجتماعی
دانش آموخته پزشکی-بهداشت عمومی و متخصص پزشکی ورزشی

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
2 نظرات
قدیمی ترین نظر
جدیدترین نظر نظر با بالاترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
حسینی
حسینی
5 سال قبل

ای بابا. ما هم که شدیم مرغ عزا و عروسی. وقتی اون هاشمی که خودش جراح بود و اونطوری به همه ی! همکاراش حمله میکرد، دیگه چه انتظاری از بقیه میشه داشت. هاشمی شش سال طول کشید تا فهمید ازش سو استفاده کردن تا کل جامعه پزشکی رو تخریب کنن، اونوقت آخرش میگفت من باهوشم و یه سری چیزا رو میفهمم و برای همین استعفا دادم. پس خنگ منم که شش سال طول کشید تا بفهمم داستان چیه و دارن ازم سو استفاده میکنن. عمو حسنِ تدبیر و امید، درستِ بچه هاتون همه خارجن (کل مسئولان) و میدونین خارج چطوریه… بیشتر

رعنایی
رعنایی
5 سال قبل

اصلا هم تابلو نیست که منظورش از تافته جدا بافته وزیر بهداشت قبلیِ (هاشمی). چه دل پُری ازش داره که اینطوری بهش تیکه انداخت :))))

Powered by Themes24x7