دیده بان سلامت

استقرار روحانیان مشاور بالینی در بیمارستان های استان مرکزی

به گزارش صداى پزشکان به نقل از ایرنا نخستین بار در کشور، برنامه استقرار روحانیان مشاور بالینی در مراکز بیمارستانی استان مرکزی شامگاه سه شنبه در آیینی نمادین با حضور نماینده ولی فقیه در استان مرکزی، استاندار و جمعی از مسوولان حوزه سلامت و دینی این استان در بیمارستان ایت الله خوانساری اراک آغاز شد.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی در این ایین گفت: حوزه سلامت جز مولفه های اصلی مدیریت کلان کشور است که غفلت از آن موجب هدررفت سرمایه های مادی و انسانی زیادی از جامعه می شود.

آیت الله قربانعلی دری نجف آبادی افزود: جمهوری اسلامی ایران در بیش از سه دهه حیات خود توانسته موفقیت های زیادی را در عرصه سلامت کسب کند به طوریکه هم اینک میانگین امید به زندگی و شاخص های مرگ و میر در طیف های مختلف به یمن پیشرفت های پزشکی کاهش چشمگیری دارد.

وی گفت: فصل اساسی در راهبری حوزه سلامت کشور و استان مقدم دانستن طب پیشگیری بر درمان است و همه باید تلاش کنند تا هر شهروند ایرانی شناسنامه پیشگیرانه سلامت و بهداشت داشته باشد.

امام جمعه اراک عنوان کرد: منابع دینی و سنتی در خصوص مفاهیم بهداشتی و طب بسیار غنی و آموزنده است و باید آموزه هایی را که از دانشمندان ایرانی و رفتار و سیره ائمه دینی در طب امروز ستون های طب مدرن را ساخته اند ، به درستی احیا شده و در نظام بهداشتی و درمانی کشور نهادینه شود.

آیت الله دری نجف آبادی یادآور شد: جامعه روحانیان ظرفیتی بالقوه در مشارکت مباحث فرهنگی و فقه پزشکی و همچنین اشاعه راهبردهای پیشگیری بهداشتی و درمانی هستند و ابتکاری که در استقرار روحانیان در بیمارستان های استان شده می تواند کاربست های عمیق و اثرگذاری داشته باشد.

وی عنوان کرد: ایجاد مراکز تحقیقات راهبردی در شناخت ماهیت و آسیب های بهداشتی و درمانی با کمک داشته های طب سنتی و دینی از موضوعاتی است که باید در حوزه سلامت برای آن در کنار تلاش های علمی پزشکی سرمایه گذاری جدی شود.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: جامعه روحانی در بیمارستان ها برای پرسنل و بیماران و دانشجویان در راهبری های مذهبی و فرهنگی مسوولیت سنگینی برعهده دارد و می طلبد که در دوره های آموزش طلبگی دو تا چهار واحد درسی با عنوان آموزه های پزشکی و بالینی این قشر را در حمایت و پیشتیانی از سنگر سلامت برای اینده آماده تر کرد.

درید نجف آبادی افزود: اشاعه اخلاق پزشکی، مشارکت در اصلاح رفتارهای زیستی، مشاوره معنوی و پاسخگویی به مسایل شرعی بیماران و پرسنل بهداشتی از موضوعات مهمی است که به درستی در این برنامه دیده شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در این آیین گفت: برنامه استقرار روحانیان مشاور بالینی از اقدامات مهم و زیربنایی در کیفیت بخشی به حوزه سلامت است و در کنار آن راهبردهای کرسی خارج فقه پزشکی نیز در این دانشگاه دنبال می شود.

دکتر حسن طاهر اجمدی افزود: یکی از مزایای این برنامه به روز کردن پاسخگویی شرعی با پیشرفت های روزآمد علمی و پزشکی است.

وی گفت: بهره گیری از ظرفیت های ثمربخش جامعه روحانی برای بیش از ۱۲ هزار نفر پرسنل درمانی و دانشجویان پزشکی و خدمات شرعی و معنوی به بیش از شش میلیون مراجعه کننده بیمارستانی استان در سال ،کار بزرگی است که نخستین بار در کشور در استان آغاز شده است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک خاطرنشان کرد: مقرر شده در این برنامه روزانه سه ساعت حضور روحانیان در بیمارستان ها به منظور درمان روحی و معنوی خدمات گیران انجام پذیرد.

دکتر طاهراحمدی پیوند سلامت با فرهنگ را نیاز زیربنایی دانست و گفت: امسال به منظور تقویت این مهم یک میلیارد ریال برای اقدامات راهبردی معنوی و فرهنگی و پیوست های آن با بخش های محوری حوزه سلامت استان تخصیص شده است.

وی گفت: ۱۰ درصد دانشجویان علوم پزشکی استان در ۵۰ گروه دانشجویی زیر نظر استادان بزرگ حوزوی کشور مطالعات جامع در اثار شهید مطهری را دنبال می کنند که این مهم در کنار کرسی خارج فقه پزشکی دو راهبرد اساسی و مهم فرهنگی و دینی در حوزه سلامت است.

معاون دفتر نهاد نمایندگی ولی فقیه در دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در حاشیه این آیین گفت: در برنامه استقرار روحانیان مشاور بالینی ،۱۶ روحانی در بیمارستان های دولتی استان همکاری دارند که دو نفر آن ها زن و بقیه مرد هستند.

حجت الاسلام علی حسنوند افزود: روحانیون همکار این برنامه وظایفی چون سرکشی به بیمارران، بهبود شرایط عاطفی و معنوی برای آن ها و همراهان، پاسخگویی به سووالات شرعی پرسنل درمانی و مراجعان، شرکت در کمیته اخلاق پزشکی مراکز درمانی و همکاری در برنامه های فرهنگی بیمارستان ها را برعهده دارند.

هم اینک ۲۰ مرکز درمانی در استان مرکزی ارایه خدمات سلامت دارند که ۱۶ بیمارستان در عرصه دولتی و بقیه در حوزه مدیریت تامین اجتماعی وخصوصی خدمات رسانی دارند.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7