دانشجویان فرهنگی

پایین بودن نرخ مشارکت دانشجویان علوم پزشکى در ورزش

دکتر فراهانی با اعلام این‌که بر اساس آمار موجود، نرخ مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی ۵درصد است، تصریح کرد: این بدین معنی است که ۵ درصد مشارکت می‌کنند تا یک و نیم درصد در المپیاد ورزشی شرکت کنند. از نظر ما این نرخ مشارکت مطلوب نیست و لازم است برنامه‌های خود را در راستای افزایش این نرخ مشارکت دانشجویان تنظیم کنیم.

به گزارش صداى پزشکان به نقل از وبدا، دکتر محمدرضا فراهانی با حضور در نشست مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور، ضمن استماع نظرات، پیشنهادات و انتقادات حاضرین در این نشست، به پرسش‌ها و موارد مطرح شده پاسخ داد.
معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت در پاسخ به مسائل مطرح شده از سوی نمایندگان مناطق دهگانه گفت: رویکرد و نگاه ما به حوزه ورزش دانشگاهی دانشگاه‌ها، رویکرد تحولی است و آنچه در مدت یک سال و چند ماه گذشته انجام شده بر همین اساس بوده است.
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری درباره اهمیت ورزش در بین آحاد مردم خصوصاً جوانان کشور، اظهار داشت: من معتقدم که تربیت بدنی در معاونت فرهنگی و دانشجویی وزارت بهداشت باید در حد اداره کل باشد و به رغم موانع متعدد و مشکلات موجود در حال پیگیری این موضوع هستیم.
دکتر فراهانی با اعلام این‌که بر اساس آمار موجود، نرخ مشارکت دانشجویان در فعالیت‌های ورزشی در کل دانشگاه‌های علوم پزشکی ۵درصد است، تصریح کرد: این بدین معنی است که ۵ درصد مشارکت می‌کنند تا یک و نیم درصد در المپیاد ورزشی شرکت کنند. از نظر ما این نرخ مشارکت مطلوب نیست و لازم است برنامه‌های خود را در راستای افزایش این نرخ مشارکت دانشجویان تنظیم کنیم.
وی ادامه داد: معتقدم ما ورزش حرفه‌ای در دانشگاه‌های علوم پزشکی نداریم، حتی ورزش همگانی هم نداریم. در واقع آنچه انجام می‌شود، ورزش نیمه حرفه‌ای است.
معاون وزیر بهداشت درپاسخ به برخی انتقادات در خصوص کمبود بودجه، اظهار کرد: حوزه‌های دیگر دانشگاه نیز از بودجه خود راضی نیستند و کمبود بودجه مشکلی است که همه حوزه‌های دانشگاه‌ها با آن مواجه هستند.
دکتر فراهانی با اشاره به تلاش‌های انجام شده برای جداسازی بودجه فرهنگی از بودجه دانشجویی، خاطر نشان کرد: با اجرایی شدن این تغییر، بخشی از مشکل کمبود منابع مالی را برطرف کردیم، اما این قدم اول بود. در مرحله بعد باید بودجه عادلانه تقسیم شود. پس از بررسی‌ها به این نتیجه رسیدیم که برای بخش‌های فرهنگی و دانشجویی هر کدام سرانه مشخصی در نظر گرفته شود و همه دانشگاه‌ها سرانه به نسبت یکسان بر اساس تعداد دانشجویان دریافت کنند.
معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس وزارت بهداشت در پایان جلسه و بعد از بحث و تبادل نظر با مدیران تربیت بدنی دانشگاه‌های علوم پزشکی، با اشاره به طرح‌ها و ایده‌های پیشنهادی مدیران تربیت بدنی، پیشنهاد تشکیل کمیته برنامه‌ریزی برای تصمیم‌گیری و جمع‌بندی همه‌نظرات را ارائه کرد.
وی در توضیح این کمیته گفت: کسانی که در حوزه برنامه‌ریزی ورزش کار کرده‌اند، ایده دارند و صاحب نظر هستند، برنامه‌های پیشنهادی خود را در این کمیته مطرح کنند. شما بر اساس واقعیتی که در دانشگاه‌ها لمس می‌کنید وارد میدان شوید و بررسی کنید که چه برنامه‌هایی در چه دانشگاه‌هایی قابل اجرا است.
براساس این گزارش پیش از سخنان معاون فرهنگی، دانشجویی و امور مجلس، نمایندگان ادارات تربیت بدنی مناطق دهگانه دانشگاه‌های علوم پزشکی به مسائلی از جمله مشخص نبودن چارت تربیت بدنی در دانشگاه‌های علوم پزشکی، کمبود نیرو انسانی در بخش تربیت بدنی، مشکلات مالی و کمبود اعتبارات، مشخص نبودن جایگاه و ساختار سازمانی تربیت بدنی در وزارت بهداشت و نبود زیرساخت‌ها و فضاهای دانشگاهی در برخی دانشگاه‌ها اشاره کردند.
گفتنی است در ادامه مراسم از دانشگاه‌های برگزیده در یازدهمین المپیاد ورزشی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور با اهدای لوح، تقدیر شد.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
1 دیدگاه
قدیمی ترین نظر
جدیدترین نظر نظر با بالاترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
سردارترین تنها
سردارترین تنها
8 سال قبل

تجربه ی خودم رو عرض میکنم؛
دانشجوی پزشکی مثل همه ی انسان ها باید حداقل ورزش اش رو داشته باشه تا سالم بمونه، اما از جهت ورزش حرفه ای و نیمه حرفه ای(المپیادی) اصلا” سراغش نره. چون تو مملکت ما و وزارت ما به چیزی که اهمیت نمیدن ورزشکار بودن طرفه!!
دانشگاه ما یه دانشجوی کاریکاتوری میخواد که همه ی ابعادش کوچیک باشه مگر بعد آموزشیش!!
استدلالشونم اینه که شما اول دانشجویید و بعد چیزهای دیگه.
خلاصه اش که دیگه هیچی!!

Powered by Themes24x7