یادداشت

اعتراض رادیولوژیست ها؛ روایت وزارت بهداشت چیست ؟

به گزارش صدای پزشکان، دکتر علیرضا استقامتی، دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی گروه پزشکی وزارت بهداشت  در یادداشتی که در سایت وزارت بهداشت منتشر شده است، ضمن انتقاد شدید از اقدامات اخیر رادیولوژیست ها و حواشی پیرامون آن، در یادداشتی با عنوان « وقتی اخلاق زیر پای دفاع صنفی له می شود » روایت این ماجرای پرحاشیه را از جانب وزارت بهداشت بیان می کند. دکتر استقامتی می نویسد:

« در رابطه با صدور مجوز انجام سونوگرافی توسط همکاران پریناتولوژیست و در پی آن اعتراض تعدادی از همکاران رادیولوژیست و وقایع پس از آن و با توجه به مطالب کذبی که در فضای مجازی بی‌محابا در حال انتشار است این‌جانب به عنوان دبیر کمیسیون انجمن‌های علمی بر خود واجب می‌دانم که جهت روشن شدن اذهان جامعه پزشکی مواردی چند را به اطلاع همکاران ارجمندم برسانم:
پس از صدور مجوز امکان انجام سونوگرافی توسط پریناتولوژیست‌ها که تعداد آنها در کل کشور کمتر از ۵۰ نفر است، جلسه‌ای با حضور جناب آقای دکتر هاشمی وزیر محترم، معاونین محترم آموزشی و درمان، سایر مسئولان و اینجانب با نمایندگان انجمن رادیولوژی و هیات ممتحنه در دفتر وزیر برگزار شد و تقاضای انجمن و بورد تخصصی رشته رادیولوژی مبنی بر لغو مجوز معاونت درمان، از سوی وزارت‌خانه پذیرفته نشد ولی به همکاران رادیولوژیست این فرصت داده شد که از طریق ایجاد اتاق رادیولوژی در معاونت درمان، سایر درخواست‌های خود را از طریق معاونت درمان پیگیری نمایند.
هم‌چنین مقرر شد در رابطه با فلوشیپ‌های جدید در رشته رادیولوژی نیز معاونت آموزشی بررسی و اقدام نماید.
متاسفانه در روز سه‌شنبه مورخ ۱۳۹۴/۱۰/۲۶مطلع شدم که قرار است تجمعی توسط همکاران رادیولوژیست در روز شنبه مورخ۱۳۹۴/۱۰/۲۶ مقابل وزارت‌خانه انجام شود. این‌جانب فوراً با ریاست انجمن رادیولوژی و دبیر هیات ممتحنه تماس گرفته و تقاضای لغو این تجمع را نمودم و غیر قانونی بودن این حرکت را به اطلاع آنان رساندم که متاسفانه علی‌رغم قول مساعد و مکاتبه دبیر محترم هیات ممتحنه و نظر موافق ریاست محترم انجمن رادیولوژی این روند متوقف نشد و در جلسه فوق‌العاده‌ای که در روز سه‌شنبه مورخ۱۳۹۴/۱۰/۲۲دفتر کمیسیون انجمن‌ها با اعضای هیات مدیره برگزار کردم ضمن استماع نظرات هیات مدیره محترم، اکیداً از آنان درخواست نمودم که با استفاده از اختیارات خود ضمن توجیه معترضین مانع این اقدام شوند و تاکید نمودم که تقاضای همکاران با تجمع و یا اقدام خیابانی حل نمی‌شود و اگر مشکلی وجود دارد باید به صورت کارشناسی و در محیط آرام و بدون تنش پی‌گیری گردد در ضمن یادآور شدم اگر قرار باشد که با هر مصوبه وزارت بهداشت یا برگزاری هر آزمونی گروهی که با آن مخالفند به خیابان بیایند و تجمع کنند ما باید هر روز با چندین تجمع در مقابل وزارت بهداشت یا وزارت‌خانه‌های دیگر مواجه شویم آیا در این صورت می‌توان مشکلات فراوان بخش بهداشت و درمان و کشور را مدیریت نمود؟
آیا اگر اعتراض دوستان صرفاً با خودارجاعی توسط همکاران متخصص پریناتولوژی و همکاران متخصص زنان است راه حل این مسئله تجمع در مقابل وزارت‌خانه و یا نشر مطالب کذب و خلاف اخلاق در فضای مجازی است؟ مگر ما شاهد خودارجاعی توسط برخی از همکاران رادیولوژیست به روش‌های غیر قابل بیان نیستیم؟
در جلسه‌ای که با حضور مسئولین انجمن و هیات ممتحنه با وزیر بهداشت و مسئولین ارشد وزارت‌خانه انجام شد جناب آقای دکتر هاشمی با توجه به تقاضاهای مکرر دریافتی در سطح کشور در خصوص ضرورت رعایت بیش از پیش شئونات اخلاق حرفه‌ای در انجام سونوگرافی واژینال و کنترل حاملگی از همکاران رادیولوژیست خواستند جهت رعایت اخلاق حرفه‌ای که در تمام کشورهای پیشرفته دنیا نیز رایج است، برای انجام سونوگرافی خاص بانوان از حضور ماما یا پرستاران خانم در اتاق سونوگرافی استفاده کنند و تعداد دستیاران خانم رشته رادیولوژی را برای راحتی بیشتر بانوان که در اقصی نقاط کشور نیاز به سونوگرافی‌های خاص زنان دارند افزایش دهند آیا این تقاضا غیر اخلاقی است یا انتشار مطالب خلاف واقع در فضاهای مجازی؟
در بسیاری از کشورهای پیشرفته سونوگرافی توسط بسیاری از رشته‌های مختلف تخصصی و فوق‌تخصصی جهت تشخیص بیماری بکار گرفته می‌شود نه این که هر رشته تخصصی و فوق‌تخصصی که در دوره آموزشی مهارت انجام سونوگرافی یا اکوگرافی را دیده است از انجام آن محروم شود. همکاران رادیولوژیست باید بپذیرند که حل این مشکل فقط با احترام به قانون و کار کارشناسی دقیق در فضای علمی امکان‌پذیر است، نه با تجمع و اعتراض خیابانی که به دور از شان جامعه تحصیل‌کرده و فرهیخته کشور است.
ضمناً متاسفانه روزی تجمعات صورت گرفت که دولت جمهوری اسلامی در آستانه نهایی شدن برجام تجمعات مشابه را مجوز نداده است و با تجمعات غیرقانونی بر اساس دستورالعمل‌های مرتبط عمل شده است از گروه‌های تحصیل‌کرده انتظار آن بود که با این وقایع متناسب با شرایط عمل نمایند.
در خاتمه امیدواریم که با توجه به مشکلات ایجاد شده هیات مدیره انجمن رادیولوژی با شناخت و رعایت کلیه جوانب مسئولیت و وظایفی که بر عهده آنان است اقدام مناسب را جهت تنویر افکار عمومی و جامعه پزشکی بعمل آورده و مانع انتشار مطالب خلاف و غیر واقع توسط افراد فاقد صلاحیت گردد.
بدیهی است مبنای تصمیم‌گیری وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی قانون است و با گروه‌ها و انجمن‌های متخلف برابر قانون رفتار خواهد شد. ضمناً دستگاه‌های امنیتی و پلیس امنیت همه تجمعات و فضاها را رصد می‌کنند و تصمیم آنها برای پیشگیری از تجمع غیر قانونی وظیفه ذاتی خود ایشان است و ربطی به وزارت بهداشت ندارد.
امیدوارم همه ما در بیان، صادق و در قضاوت، انصاف داشته باشیم و به اخلاق پزشکی حداقل به اندازه دفاع از صنف خودمان بها بدهیم.»

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
12 نظرات
قدیمی ترین نظر
جدیدترین نظر نظر با بالاترین رای
Inline Feedbacks
View all comments
بهنود برادران نویری

صحبتهای این مقام مسئول بهتر از دفاعیات متخصصان زنان و جناب وزیر هست.
به هر حال این اصول از جانب همه ی طرفها رعایت بشوند:
۱٫ تصمیمات با برنامه ریزی های مشخص، شفاف، روشن، بیان شوند.
۲٫ بعد از نهایی شدن تصمیمات به سرعت اجرایی نشوند، که هیچ شائبه ی منفعت گروهیی خاص پیش نیاد
۳٫ اختلافات صنفی با حداقل جنجال و حداقل آسیب برطرف شوند، و تا حد ممکن به سطح اجتماع و خیابان کشیده نشود.

نظارت جدی بر منع انجام سونوگرافی توسط متخصص زنان به کجا رسید؟مساله متخصصان مهم تر از فوق تخصصان

اول:
الان ۵۰ نفرند کم کم زیاد میشوند!
دوم:
مساله متخصصین زنان هم هستند که تعداد بسیار بسیار بیشتری دارند مساله نظارت جدی بر عدم سونوگرافی به هر عنوان توسط اون ها هم هست(دقت شود “متخصص” زنان نه “فوق تخصص” پریناتولوژی)

رضا
رضا
8 سال قبل

بحث ترس از خود ارجاعی کاملا بی مورد هست. مگه نورولوژیست ها خودشون با نظر خودشون EEG نمیکنن؟ مگه قلبی ها خودشون اکو و تست ورزش یا آنژیوگرافی نمیکنن؟ مگه تمام جراح ها با نظر خودشون اندیکاسیون جراحی نمیذارن تا عمل کنن؟ پس با این استدلال اگه بخوایم جلوی خود ارجاعی رو بگیریم باید کل پزشکی رو تعطیل کنیم. بنظر من اجازه سونوگرافی به پزشک معالج از اتلاف وقت مریض در رفت و آمد بیدلیل بین مطب و سونوگرافی و دوباره برگشتن به مطب پزشک معالج و احیانا پرداخت ویزیت مجدد هم جلوگیری میگنه.

اگر هدف خدمته چرا ویزیت گرفته میشود؟چرا بدون تخصص؟
Reply to  رضا

مساله اینه که تخصص این کار نیاز به ۴ سال درس خوندن است نه دوره دو سه ماهه. ثانیا با همون دوره دو سه ماهه گرفت ویزیت معادل یک رادیولوژیست خطاست.اگر هدف خدمت به مریضه گرفتن ویزیت برای اون سونوگرافی چه معنائی دارد.بویژه اینکه ریپورت هم خیلی نوشته نمیشود و ثبت نمیشود. ثالثا تنها منبع درامد رادیولوژیست ها همین سونوگرافی است در حالیکه منابع درامد متخصصین زنان متعدد است اگر یک رادیولوژیست به راحتی نتواند سونو کند یا همه سونو کنند او منبع درامد دیگری ندارد بسیار ناجوانمردانه است که یکی که یک گوسفند دارد یکی ۹۹ گوسفند.اون یکی رو… بیشتر

رضا
رضا
8 سال قبل

اولا اون ۴ سال فقط برای سونو نیست و شامل کلی روشهای دیگه مثل گرافی های ساده، فلوروسکوپی، سی تی ، ام آر آی و غیره هست و برای سونو زمانی بیش از ۶ ماه صرف نمیشه. از طرفی هر متخصص بالینی نیاز به آموزش سونو گرافی تمام ارگانها نداره و مثلا اورولوژیست ها فقط نیاز به آموزش سونوگرافی کلیه و مجاری دارن و نه مثلا سونوگرافی تیرویید یا پستان. بنابراین در این شرایط همون دو سه ماه کافی هست. ضمن اینکه متخصص مربوطه با ارگان مربوط به خودش و اختلالات اون بیشتر آشنایی داره تا یه رادیولوژیست که جنرال… بیشتر

انجام سونوگرافی فقط توسط رادیولوژیست
Reply to  رضا

اشتباه شما همین جاست.متاسفانه همین برداشت بسیار تاسف آوره که این طور نتیجه گیری میکنید.دانستن سونوگرافی و آموزش اون به صورت تک ارگان نیست!یعنی همانندیادگیری طب شما نمیتونی فقط یک ارگان یا بافت یا اندام رو یادبگیری به بقیه هم کاری نداشته باشید.اگر این طور طب را فرا بگیریر که واویلا است! واقعا این طور فکر میکنید!!؟خوب اگر این طوره چرا ۷ سال عمومی لازمه!؟عجب صحبتی کردید. ضمنا شما از کجا ذکر میکنید که آموزش سونوگرافی سه ماهه. رادیولوژیست ها از سال اول تا سال چهار مرتب در حال آموزش سونو گرافی اند.درسته که از سال های بعد آموزش سی… بیشتر

انجام سونوگرافی باید فقط توسط رادیولوژیست
Reply to  رضا

کاملا اشتباه میکنید.یک رادیولوژیست نه تنها سه ماه بلکه کل ۴ سال دوره سونوگرافی آموزشی میبیند و تازه برای اقدامات پریناتولوژی علاوه بر اون ۴ سال یک دوره جداگانه هم برخی علاقه مندان شرکت میکنند چون سلامتی و تشخیص مسائل پریناتولوژی دنیائی فراتر از حتی آموزش ۴ سال است تعجب آنکه دوستان انتظار دارند ۳ ماه!آموزش ببینند و سپس در مقابل آن تعرفه هم دریافت کنند! متاسفانه این اجازه عاقبت خوبی برای مریض ها نخواهد داشت از سوئی متاسفانه متخصصین زنان به جای انجام کارهای تخصصی خود به کارهائی می پردازند که تخصص آن را به صورت کامل ندارند و… بیشتر

رضا
رضا
8 سال قبل

البته توجه کنید که پریناتولوژیست های زنان از دیپلم دبیرستان نیومدن برن دوره سه ماهه سونوگرافی بگذرونن و بعد سونو کنن! اونا قطعا در حیطه تمام مسایل بالینی و آناتومی و بیمایهای پریناتولوژی احاطه بیشتری از یه رادیولوژیست دارن. سونوگرافی یه روش غیر تهاجمی و بیخطر هست که تو خیلی کشورها جزیی از معاینه بالینی مریضها شده و یه کار انحصاری نیست. اگه این روش، یه اقدام تهاجمی عارضه دار بود میشد قبول کرد که در مورد انجامش سخت گیری بشه ولی در حال حاضر اینطور نیست. بنظر من نباید پزشکی رو “لوله تفنگی” کرد.

سونوگرافی کاری تخصصی است که گزارش اون حیاتی است
Reply to  رضا

آتفاقا سونوگرافی خطیرترین اقدام پزشکی است چرا که بر اساس اون یک اقدام درمانی لازم و واجب میشود مثلا یکی از متخصصین زنان به قول شما غیر دیپلمه با عدم تشخیص nt(ضخامت چین پشت گردن جنین) باعث تولد نوزاد سندرم داونی شد در حالیکه تشخیص سندرم داون پره ناتال از کارهای نسبتا ساده قبل از زایمان است.اگر اون متخصص زنان محترم و امثال این متخصصین سونوگرافی رو سهل متنع ندونند(سهلی که در نظر ساده است)یک خانواده را دچار بدبختی نمیکنند. یا شما فرض کن مریض دیگری که متخصص زنان سونولوژیست!حضور آبسه رو تشخیص نداده و باعث مرگ مادر شده بود… بیشتر

آخر دوره 3 ماهه کجا 4 سال آموزش سونو کجا؟!!!

واقعا اگر اجازه دریافت تعرفه و پول نبود آیا باز هم متخصصین زنان محترم رغبت به این کار داشتند؟
واقعا به نظرم خجالت دارد که تخصص خود را رها کنی و از طریق سایر تخصص ها آن هم با آموزش ۳ ماهه(که یک رادیولوژیست با سطح سوادی که دارد چرا که سطح رتبه قبولی در رشته رادیولوژی چندین برابر رتبه زنان است) ۴ سال لازم است آموزش ببیند
با وجود این همه متخصص رادیولوژیست زن واقعا این اجازه بی مورد است
امید وارم که دیر یا زود قضیه اصلاح بشود چرا که عاقبت خوبی ندارد

درامد ملیاردی پزشک زنان؟

در خبری خواندم که یک پزشک زنان به کمک سونوگرافی در عرض ۸ ماه دوملیارد درآمد کسب کرده بود به نظرم حتی اگر اغراق هم شده باشد باز همین خبر حرف حساب رادیولوژیست ها و موضوع اعتراض اونها ست از یک سو تنها(دقت شود تنها ترین)محل درامد را از رادیولوژیست جوانی(که با رتبه بالایی قبول شده و ۴ سال درس این ها رو خونده و چندین برابر(واقعا چندین برابر)سایر متخصص هم سونوگرافی کرده هم دیده هم ریپورت نوشته) را با ایجاد قوانین سخت و بحث سطح بندی و مشکلات در احداث مرکز تصویربرداری گرفته شده از سوئی با این اجازه… بیشتر

Powered by Themes24x7