آموزشی

امتحان، تقلب و تخصص

صدای پزشکان باور دارد که بازشدن باب بحث و گفتگو درباره کاستی های ساختاری نظام سلامت، اولین و شاید مهمترین گام در راستای رفع این مشکلات است. با همین نگاه، می کوشیم تا علاوه بر تحلیل های خود، با رصد کردن رسانه های مجازی و غیرمجازی، تحلیل ها را از دیدگاههای مختلف در اختیار مخاطبان خود قرار دهیم تا شاید فضای تازه ای برای بحث و تبادل نظر پیرامون این مسائل گشوده شود.به گزارش صدای پزشکان بابک زمانی مدیر گروه نورولوژی دانشگاه علوم پزشکی ایران روز دوشنبه در ستون یادداشت روزنامه شرق با اشاره به برگزاری امتحانات دستیاری نحوه برگزاری این آزمون را از منظر دقت در انتخاب دستیاران مورد نقد قرار داد.

در این مطلب می خوانیم : هر ساله به دنبال امتحانات «دستیاری»، شایعاتی درباره تقلب در این امتحانات بر سر زبان ها می افتد. در اکثریت این موارد نداشتن هرگونه واکنشی از طرف وزارت بهداشت به معنای انکار هرگونه تقلبی است؛ به جز یک سال که خانم وزیر، امتحان را باطل اعلام کردند که خود مؤید تقلب گسترده در این امتحانات بود.

مردم می بینند پزشکان جوان و آماده کار، یکی، دو سال خود را در خانه و کتابخانه زندانی می کنند، مبالغ زیادی به یکی از مؤسسات آموزشی برای آموزش می پردازند، خود را نه تنها از کار بلکه از زندگی محروم می کنند تا در آزمون تخصص شرکت کنند. جامعه یک، دو و گاه سه سال از بهترین وقت خدمات پزشکی را از دست می دهد و درنهایت پزشکانی برای تخصص انتخاب می شوند که حتی ٣٠ثانیه هم در مورد انگیزه ها، علاقه مندی ها و توانایی هایشان با آنها مصاحبه نشده است.

اساسا این سؤال مطرح می شود که مگر آن هفت سال پزشکی عمومی جز برای آموزش و آزمون و ارزیابی توانایی ها بود که آموزش مجدد را باید مؤسسات آموزشی به شکل تست زدن دوباره برعهده گیرند و ارزیابی هم توسط آن کامپیوتر بزرگ و دقیق اما کور انجام شود که با آن همه دقت هر سال ورود و خروج اطلاعات مورد شک و شبهه است؟

همه اذعان دارند اگر دغدغه عدالت در کار نباشد چنین شکل امتحانی برای پذیرش دستیار تخصصی به هیچ وجه مناسب نیست. درحال حاضر در هیچ کشوری پذیرش دستیار تخصصی منحصرا توسط یک آزمون بزرگ سراسری با سؤالات چهارجوابی انجام نمی شود. آموزش تخصص پزشکی از یک سو به عنوان یک آموزش حین خدمت نباید باعث انقطاع در خدمات پزشکی شود و ازسوی دیگر به عنوان یک فعالیت عمیقا انسانی باید توسط قوه تمیز انسانی هم مورد ارزیابی قرار گیرد.

مهم ترین علتی که باعث شده در سال های گذشته رفته رفته انتخاب دستیار صرفا به یک امتحان چهارجوابی توسط کامپیوترهای کور سپرده شود این بوده که لابد بسیاری تصور می کردند کادر آموزشی دانشگاه های ما آن قدر در انتخاب دستیار اعمال نفوذ می کنند که عدالت امتحان به طور کلی زیر سؤال خواهد رفت.

وزارت بهداشت در مرحله اول و تازمانی که نمی توان انتخاب دستیار را تماما به بخش ها سپرد، همچنان باید این امتحان سراسری را برگزار کند. اما به شکل کلی تر و آسان تری که قبولی در آن تنها به معنای داشتن اطلاعات عمومی پزشکی باشد. در مرحله بعد دانشکده های پزشکی و گروه های آموزشی می توانند ضوابط پذیرش خود را با ضرایبی از آن امتحان، به علاوه نمرات کسب شده در دوران تحصیل، بخصوص پیش کارورزی، دوره ها و آموزش های دیگر، توصیه نامه های استادان دوران عمومی یا سایر استادانی که با آنها تجربه کاری یا آموزشی وجود داشته و درنهایت نمره ای که در یک مصاحبه حضوری با اساتید بخش خواهند گرفت، تنظیم کنند.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7