آموزشی

بیمارستانهای بزرگ، پرستار تربیت و بورسیه می کنند

معاون آموزشی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تشریح برنامه آموزش پرستاری در بیمارستانهای بزرگ گفت: این برنامه از بهمن امسال شروع می شود و بیمارستان هایی که تایید صلاحیت می شوند، دانشجوی پرستاری پذیرش و آنها را بورسیه می کنند.

به گزارش صدای پزشکان به نقل از ایرنا، طرح آموزش پرستار در بیمارستانها، از جمله برنامه هایی است که همزمان با فاز چهارم طرح تحول سلامت که فاز تحول در آموزش علوم پزشکی است در وزارت بهداشت اجرایی شده و البته واکنش هایی را نیز در پی داشته است.

مخالفان این طرح معتقدند، آموزش پرستار در بیمارستانها به کیفیت آموزش پرستاری در کشور لطمه می زند اما باقر لاریجانی، معاون آموزشی وزیر بهداشت می گوید: فقط به تعداد معدودی از بیمارستانهای بزرگ که کادر هیئت علمی بالینی و توان و ظرفیت پذیرش و تربیت پرستار دارند، پس از تایید صلاحیت در شورای گسترش آموزش پزشکی، اجازه این کار داده می شود.

به گفته لاریجانی، بیمارستانهایی که اجازه تربیت پرستار پیدا می کنند، معدود خواهند بود و فقط به اندازه نیاز خود یا بیمارستانهایی که اعلام نیاز می کنند، دانشجو پذیرش می کنند و همه این دانشجویان از ابتدا از طرف بیمارستان درخواست کننده بورسیه می شوند.

محاسبات زیادی هم در مورد میزان نیاز کشور به پرستار انجام شده است. بر اساس آنها حداقل در کشور ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار پرستار کمبود داریم. این کمبود وقتی مشهودتر می شود که می بینیم بخش های بیمارستانهای متعددی در حال تشکیل است و بیمارستانهای زیادی در حال ساخت هستند.

دکتر لاریجانی افزود: پرستاران نقش مهمی در ارائه خدمات سلامت به مردم دارند و اما با کمبود شدید پرستار در کشور مواجه هستیم بنابراین به دنبال هستیم که جایگاه پرستاری را در کشور ارتقا دهیم. محاسبات زیادی هم در مورد میزان نیاز کشور به پرستار انجام شده است. بر اساس آنها حداقل در کشور ۱۵۰ تا ۲۰۰ هزار پرستار کمبود داریم. این کمبود وقتی مشهودتر می شود که می بینیم بخش های بیمارستانهای متعددی در حال تشکیل است و بیمارستانهای زیادی در حال ساخت هستند.

هدف وزارت بهداشت این است که با تربیت کافی پرستار کاری کند که فشار کاری پرستاران در ارائه خدمت به مردم کم شود، زیرا به خوبی می دانیم که همین الان تعداد زیادی از بخش های بیمارستانی با تعداد معدود پرستار کار می کنند. این وضعیت آنها را خسته می کند و ممکن است افرادی تصور کنند که خدمات مناسبی نمی گیرند.

معاون آموزشی وزرات بهداشت در ادامه گفت:

این برنامه شامل چند بخش است و پکیچی از برنامه است. هدف این است که بیمارستان های بزرگ که صلاحیت آنها بررسی و تایید می شود با پوشش و تحت نظر دانشکده های پرستاری و طبق قراردادی که با دانشکده پرستاری دانشگاه خودشان منعقد می کنند، دانشجوی پرستاری تربیت می کنند.

البته برای این کار ابتدا باید دانشگاه پس از بررسی های لازم و تایید صلاحیت بیمارستان، این پیشنهاد را به شورای گسترش آموزش علوم پزشکی ارائه کند، شورای گسترش همه پیشنهادها را تجمیع و بررسی می کند و در نهایت اجازه برگزاری آزمون و جذب دانشجو را به مراکز صاحب صلاحیت می دهد.

بیمارستانهایی که صلاحیت این کار را دریافت می کنند باید سرمایه گذاری کنند؛ امکانات را فراهم کنند و هیئت علمی مورد نیاز را از بین افراد واجد شرایط مثلاً از بین هیئت علمی های بازنشسته جذب کنند. البته دنبال این هستیم، پرستارانی که تجربه زیادی دارند و مربی هستند به عنوان هیئت علمی بالینی در این بیمارستانها فعال شوند.

این آموزش قرار است از بهمن امسال شروع شود و چون برای امسال وقت زیادی نداریم یک امتحان خاص و مجزا برگزار می شود اما برای سال های آینده آزمون متمرکزی از طرف مرکز سنحش آموزش پزشکی وزارت بهداشت برای جذب این دانشجویان پرستاری برگزار می شود.

نحوه پذیرش دانشجو در این بیمارستانها نیز شبیه شعب بین الملل دانشگاه های علوم پزشکی است به این شکل که ابتدا پس از برگزاری آزمون معادل سه برابر ظرفیت به بیمارستان معرفی می شوند و بیمارستان به صورت متمرکز با سنجش صلاحیت های عمومی از بین این افراد، دانشجویان را انتخاب و پذیرش می کند البته بیمارستان باید شغل این دانشجویان را تضمین کند و همه این دانشجویان بورسیه می شوند.

درباره نویسنده

میز خبر صدای پزشکان

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7