یادداشت

چرا واحد رفاه، رفاه‌آفرین نیست؟ روایت یک تجربه از بی‌نظمی ساختاری

نظرات نویسندگان مهمان لزوما بازتاب دهنده نگاه صدای پزشکان نیست

سی‌وسه سال است که عضو سازمان نظام پزشکی هستم و در تمام این مدت، تنها ارتباط من با این سازمان به پرداخت حق عضویت سالانه محدود شده است. با افزایش سن، در سال‌های اخیر به‌دنبال استفاده از بیمه تکمیلی بودم؛ اما هر سال شرایط ارائه‌شده از سوی صندوق رفاه سازمان نظام پزشکی قابل قبول به نظر نمی‌رسید. با این حال، در پاییز ۱۴۰۴ تصمیم گرفتم با وجود مبلغ بالای حق بیمه، برای بیمه تکمیلی ثبت‌نام کنم.

از زمانی که تلاش برای ارتباط با واحد موسوم به «رفاه» را آغاز کردم، متوجه شدم این واحد در عمل تنها نام «رفاه» را یدک می‌کشد؛ یا شاید «رفاه» تنها شامل حال گروهی خاص است. در اطلاعیه ثبت‌نام لینکی برای نام‌نویسی آنلاین درج شده که پس از ورود نیازمند دریافت رمز یک‌بارمصرف از طریق پیامک است؛ پیامی که هرگز ارسال نمی‌شود. مرحله بعد، دو شماره تلفن جهت دریافت اطلاعات بیمه معرفی شده که هیچ‌یک پاسخگو نیستند. تنها یک شماره برای ثبت‌نام وجود دارد که آن هم به‌صورت نامنظم پاسخ می‌دهد و نهایتاً متقاضی را به یک شماره تلفن همراه و گفت‌وگو از طریق واتس‌اپ ارجاع می‌دهد؛ و این آغاز مشکلات است.

پاسخ‌گویی در این مسیر معمولاً چند روز به‌طول می‌انجامد و در نهایت نیز پاسخ‌ها به‌صورت کوتاه، کلی و صرفاً برای رفع مسئولیت ارائه می‌شود. اگر پرسشی دیگر مطرح شود، پاسخ آن مجدداً به چند روز بعد موکول می‌شود. تمامی این موارد قابل استناد است و از تمامی مکاتبات واتس‌اپ مستندات لازم را در اختیار دارم.

یکی از وظایف اصلی سازمان نظام پزشکی، حفظ شأن و حرمت پزشکان است. حال با چنین برخورد نامناسب و غیرمسئولانه‌ای در درون خودِ سازمان، چه انتظاری می‌توان از مردم عادی در جامعه داشت؟

این موارد صرفاً دردِ دلی بود. می‌دانم که احتمالاً هیچ بازخوردی از سوی مسئولان نخواهم گرفت و تغییری در این روند مزمن و گسترده ایجاد نخواهد شد؛ اما نمی‌دانم چرا نوشتن این سطور برایم ضروری به نظر می‌رسید. شاید به این دلیل که این وضعیت برایم ناخوشایند و غیرمنتظره بود و از واحد صنفی‌ای که باید حامی من باشد، چنین رفتاری را انتظار نداشتم.

همان‌گونه که مستحضرید، رویه معمول در شرکت‌های بیمه این است که به‌محض واریز وجه، بیمه از همان لحظه یا نهایتاً از ابتدای روز بعد فعال می‌شود. با این حال، با وجود دخالت و نظارت سازمانی که باید حامی پزشکان باشد، بیمه من پس از گذشت بیش از یک ماه از پرداخت اولیه ـ و حتی نزدیک شدن موعد قسط اول ـ همچنان فعال نشده است. این نیز نوعی رفتار غیرشفاف و نامطلوب در صندوق رفاه به شمار می‌رود؛ شاید هم چنین روندی در راستای «رفاه» من یا سایر افراد است، که البته برای من قابل درک نیست.

اکنون پنج روز از پرداخت قسط اول نیز گذشته و هنوز هیچ‌گونه اطلاع‌رسانی یا فعال‌سازی از سوی بیمه صورت نگرفته است. حتی ۹ روز پیش همین متن را در بخش «دیدگاه‌ها»ی سایت صندوق تعاون ثبت کردم که هنوز تأیید و منتشر نشده است.

به‌راستی جای تعجب ندارد؟

درباره نویسنده

علی سالاری

پزشک عمومی
فارغ التحصیل سال ۷۱ از دانشگاه مشهد
اهل و شاغل در شهر بیدخت شهرستان گناباد

Subscribe
مرا مطلع کن از
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
Powered by Themes24x7